Artykuły / Blog

Banan – dobry wybór po treningu

30/01/2017

Banan – dobry wybór po treningu

Banany to bardzo dobre źródło węglowodanów , oprócz błonnika są bogate w trzy cukry: glukozę, fruktozę i sacharozę, dzięki czemu dostarczają duży zastrzyk energii. Banany bardzo rzadko wywołują alergie, dlatego są jednym z pierwszych owoców jakie podajemy niemowlętom. Banany są bardzo bogatym źródłem :
• potasu, dzięki czemu pozwalają obniżyć ciśnienie tętnicze krwi,
• tryptofanu, aminokwasu, z którego wytwarzamy serotoninę, która wpływa na dobre samopoczucie i dobry sen,
• pektyn – które pomagają usuwać złogi pokarmowe, toksyny i metale ciężkie z naszego organizmu,
• magnezu odpowiadającemu za prawidłową pracę serca, mięśni i układu nerwowego, warto jest zatem spożywać, gdy czujemy się przemęczeni, bądź borykamy się ze skurczami mięśni,
• cynku, który wzmacnia włosy i paznokcie,
• selenu wzmacniającego nasz układ odpornościowy i chroni przed miażdżycą

Banany to cenne źródło:
• antyoksydantów – naturalnych przeciwutleniaczy dla zachowania młodości,
• beta-karotenu dla dobrego wzroku,
• żelaza przeciwko niedokrwistości,
• kwasu foliowego, który dba o prawidłowy rozwój płodu w łonie matki, a także uspokaja i odpręża,
• manganu – niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania kości,
• witaminy C – poprawiającej odporność naszego organizmu,
• błonnika pokarmowego co normalizuje perystaltykę jelit i jest pomocne przy zaparciach


Gdy mamy natomiast problem z biegunkami brązowe banany są pomocne w przywracaniu utraconych elektrolitów i zapobiegają odwodnieniu. Zobojętniają także kwas solny, łagodą uczucie refluksu i zgagi. Gdy chcemy zrzucić kilogramy warto po nie sięgać, gdyż zawierają także skrobię oporną, skrobia ta nie jest trawiona do glukozy, tylko jest rozkładana dopiero w jelitach, gdzie ulega fermentacji, co nadaje nam uczucie sytości na długo i zabija głód.


Warto też wiedzieć, że nieregularne, brązowe plamki pojawiające się skórkach to nie objaw psucia się owocu, a obecność CMN – czynnika martwicy nowotworów – jest to substancja posiadają antyrakowe właściwości.
Po tej długiej liście korzyści warto na koniec wspomnieć o walorach banana niezwiązanych ze spożywaniem go: nadają połysk skórze licowej, gdy pocieramy wewnętrzną stroną skórki o but, bądź torebkę. Także pocieranie naszej skóry wewnętrzną stroną skórki da nam ulgę od swędzenia i podrażnień. Zatem szybko sięgaj po banana

Bibliografia:
Katarzyna Lewko, Leczenie dobrą dietą, Wyd. SMB, Warszawa 2016

A jak szybko przygotować w domu zdrową, proteinową odżywkę?

Szejk potreningowy dla sportowców:
• dwa żółtka
• łyżka oleju kokosowego nierafinowanego
• banan
• 100-200 ml mleka kokosowego
• szczypta cynamonu, kurkumy, opcjonalnie sproszkowany korzeń maca
Wszystkie składniki blendujemy i wypijamy