Dlaczego dieta 1000 kalorii nie spowoduje, że schudniesz?

Każda osoba decydująca się na dietę redukcyjną boryka się z problemem ile kcal dziennie powinna spożywać. Dlatego też pisaliśmy już o tym jak obliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne ZOBACZ POST Wiele osób po obliczeniu racjonalnego zapotrzebowania energetycznego w trakcie redukcji odejmuje kolejne kalorie dla lepszego efektu. Po kilku tygodniach stosowania takiej diety i obserwowaniu widocznych jej efektów takie osoby ponownie obniżają kaloryczność by jeszcze bardziej ten proces przyspieszyć. I w tym momencie dochodzi się do punktu gdzie redukcja nie tylko nie przyspiesza, lecz często nawet zwalnia. Gdyż niestety, organizm narażony na długotrwały, znaczny deficyt w stosunku do zapotrzebowania, a często nawet deficyt w stosunku do Podstawowej Przemiany Materii (PPM) przechodzi na tryb oszczędzania – i w ten sposób zamiast tracić zbędne kilogramy, zyskujemy je na poczet rezerw tłuszczowych.  Dlaczego stosowanie diet poniżej PPM to nie jest dobry pomysł?

  • Drastyczne ograniczenie kaloryczności diety powoduje zmniejszenie dziennej racji żywieniowej, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszonego spożycia składników mineralnych i witamin, co przy długotrwałym stosowaniu diety może prowadzić do niedoborów pokarmowych oraz zaburzenia pracy poszczególnych narządów oraz układów organizmu,
  • W przypadku długotrwałego stosowania diet niskoenergetycznych wzrasta ryzyko niedożywienia u osób otyłych, co charakteryzuje się niedoborami witamin i składników pokarmowych, pomimo prawidłowej a nawet zwiększonej masy ciała,
  • Jej początkowe efekty mogą być spektakularne, lecz to zasługa utraty glikogenu mięśniowego, nagromadzonych treści jelitowych, jak również wody. Niestety po krótkim okresie spadku masy ciała organizm adaptuje się do zmniejszonej podaży energii poprzez spowolnienie pracy serca, zmniejszenie dostawy energii do mięśni, obniżenie temperatury ciała, spadek kondycji włosów i paznokci co w konsekwencji może znacznie spowolnić lub zatrzymać proces redukcji, a dodatkowo wyrządzić zmiany w organizmie na odbudowanie których organizm będzie potrzebował dużo czasu,
  • Znaczne obniżenie wartości energetycznej diety może skutkować spadkiem samopoczucia: zmęczeniem, sennością, bólami głowy, omdleniem, drażliwością co w konsekwencji może uniemożliwiać prowadzenie regularnej aktywności fizycznej, będącej niezbędnym elementem skutecznej kuracji odchudzającej,
  • Niezbilansowana, bardzo niskoenergetyczna dieta powoduje utratę beztłuszczowej masy ciała (mięśni), co nie jest zjawiskiem pożądanym, gdyż to właśnie ilość tkanki mięśniowej ma wpływ na podstawowa przemianę materii, a co za tym idzie na zapotrzebowanie energetyczne organizmu (więcej mięśni = większe zapotrzebowanie energetyczne organizmu),
  • Bardzo restrykcyjne diety dużo częściej prowadzą do szybkiego powrotu do nawyków żywieniowych sprzed kuracji odchudzającej w celu rekompensaty za okres wyrzeczeń, czego skutkiem może być szybki powrót do wyjściowej masy ciała,
  • Niezbilansowana dieta niskoenergetyczna nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych, które są kluczem do zachowania wypracowanych efektów na dłuższy czas (niestety, pacjenci stosujący amatorskie niezbilansowane diety odchudzające ponownie przybierają na wadze. Uzależnione to jest od typu diety oraz tempa powrotu do poprzedniego modelu żywienia. Znaczna część osób w ciągu roku od zakończenia kuracji odzyskuje do 2/3 utraconej masy ciała, a w ciągu 5 lat wraca do wagi wyjściowej),
  • Diety bardzo nisko energetyczne stosowane w wyjątkowych sytuacjach ( u osób leżących, niezdolnych do aktywności fizycznej itp.) powinny być prowadzone pod okiem specjalisty, tak by w jak największym stopniu zminimalizować ryzyko niedoborów oraz regularnie monitorować stan zdrowia pacjenta,

Przed zastosowaniem restrykcyjnych diet niskoenergetycznych należy zadać sobie pytanie czy warto ryzykować swoje zdrowie dla pozornie szybkich efektów, czy lepiej wdrożyć zdrową i zbilansowaną dietę, która pozwoli uzyskać trwałe efekty zachowując przy tym pełnię zdrowia, sił i energii?

Nie wiesz jaką kaloryczność powinna mieć dieta redukcyjna w Twoim przypadku? Skontaktuj się z naszym dietetykiem, który oszacuje Twoje zapotrzebowanie energetyczne i zaproponuje odpowiednie strategie żywieniowe w celu skutecznej i trwałej redukcji masy ciała.