Dzień Babci i Dziadka

Dzień Babci i Dziadka to szczególny czas, kiedy z większą troską pochylamy się nad najstarszymi członkami naszej rodziny. To również dobry czas, by zwrócić uwagę na ich dietę, która w związku ze zmianami zachodzącymi w organizmie powinna nieco różnić się od tej, jaką prowadzili w ciągu całego życia.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę w diecie seniora:

• Zmniejszona kaloryczność diety o około 20-30%,
• Prawidłowa podaż białka do ilości około 1g/kg masy ciała pochodzącego z pełnowartościowych produktów – nabiału, chudego mięsa, ryb, roślin strączkowych, istotne zwłaszcza w trakcie trwania infekcji lub zaostrzenia chorób przewlekłych,
• Ograniczenie cukru oraz produktów bogatych w węglowodany proste,
• Prawidłowa podaż błonnika, uzależniona od chorób towarzyszących oraz indywidualnych tolerancji (minimum 20g),
• Zwiększona podaż niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (ryby morskie, orzechy, nasiona, pestki całe lub w postaci zmielonej) oraz ograniczenie tłuszczu trans,
• Spożycie wody w ilości minimum 6 szklanek dziennie, dla zachowania prawidłowego nawodnienia oraz pracy narządów,
• Podaż wapnia zgodna z zapotrzebowaniem (1000mg) w celu profilaktyki osteoporozy,
• Zwiększone spożycie warzyw i owoców w celu prawidłowej podaży witamin i mikroelementów,
• Różnorodność diety, która zapobiega niedoborom pokarmowym,
• Atmosfera spożywanych posiłków – samotność sprzyja nieprawidłowym zachowaniom żywieniowym, zwłaszcza regularności posiłków,
• Dieta dostosowana do jednostek chorobowych oraz stosowanych leków,
• Racjonalne przyjmowanie suplementów diety,
• Aktywność fizyczna dostosowana do wieku oraz stanu zdrowia.

Jednakże należy pamiętać, iż osoby starsze wymagają indywidualnego podejścia podczas ustalania zasad ich żywienia. Są one zależne od występujących chorób, sytuacji socjalno-bytowej, ale także preferencji żywieniowych. Powszechnie wiadomo, że osoby w starszym wieku często odżywiają się nieprawidłowo. Należy jednak pamiętać, że nawyki żywieniowe mają u nich charakter utrwalony i nawet jeśli są nieprawidłowe, ich zmiana może powodować wiele trudności. Każda zmiana modelu odżywiania się u osób starszych powinna przebiegać stopniowo, ponieważ z wiekiem maleje zdolność adaptacji do innego systemu żywienia.

Dobrym sposobem na wprowadzenie różnorodności oraz poprawę nawyków żywieniowych u osób starszych jest stosowanie cateringu dietetycznego, który zapobiega monotonii oraz złemu zbilansowaniu posiłków. Zdrowa dieta to idealny pomysł na prezent z okazji ich Święta!