Herbata z cukrem czy bez?

W ostatnim dziesięcioleciu znacząco wzrosło spożycie cukru w Polsce – przeciętnie Polak spożywa więcej o 11,8 kg cukru przetworzonego rocznie niż 10 lat temu. Duże spożycie cukru jest jedną z przyczyn nadmiernej masy ciała, próchnicy czy chorób metabolicznych. Dlatego też warto wprowadzić ograniczenia cukru, zwłaszcza dodanego. Dla osób, które nie wyobrażają sobie spożywania napojów (kawa, herbata, zioła) bez dodatku cukru, uważając, iż ich smak będzie gorszy, przedstawiamy badania brytyjskich naukowców.

Naukowcy z University College London i University of Leeds zbadali nawyki, w tym przypadku picia herbaty przez grupę mężczyzn, którzy na co dzień spożywali ten napój słodzony cukrem. Uczestnicy badania zostali podzieleni na trzy grupy: jedna z nich została poproszona o stopniowe zmniejszanie ilości dodawanego do napojów cukru, druga o natychmiastowe zaprzestanie słodzenia, natomiast grupa kontrolna miała kontynuować picie słodzonej herbaty. Po czterech tygodniach odnotowano następujące obserwacje: 42% badanych, którzy ograniczali cukier oraz 36% tych, którzy przestali dodawać cukier do herbaty dalej odczuwali przyjemność jej picia. Co ciekawe, ze słodzenia herbaty zrezygnowało również 6% mężczyzn z grupy kontrolnej.

Jakie wnioski płyną z badania? Ograniczenie, a nawet zaprzestanie dodawania cukru do napojów nie zabiera przyjemności z ich picia, a może w znacznym stopniu ograniczyć konsumpcję cukru, którego w naszej diecie i tak jest zbyt dużo. Dlatego też zachęcamy do podjęcia wyzwania i porzucenia słodkiego nawyku dosładzania napojów. Powodzenia!