Artykuły / Blog

Szkodliwe działanie zbóż

30/01/2017

Od wielu lat najbardziej promowanym pożywieniem przez Instytut Żywienia jak i największych koncernów produkujących żywność są zboża i jego przetwory. Nie jest to jednak podyktowane dbaniem o zdrowie ludzkości, ale olbrzymimi pieniędzmi jakie zarabiają firmy produkujące te produkty. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, iż zjadając dwie kromki białego pieczywa dostarczają sobie więcej cukru, niż po zjedzeniu dwóch łyżek stołowych białego cukru. Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnienie znajdziemy w pozycji Wiliama Davisa „Dieta bez pszenicy”, w której autor opisuje, że zboża obfitują w węglowodany, które znaczącą podwyższają poziom insuliny i organizm przemienia je w tłuszcz, co przyczynia się do wzrostu wagi. Cukier we krwi potrafi być większy po pieczywie, jak po zjedzeniu batonika. A nieustabilizowany cukier prowadzi do otyłości, depresji, trądziku i wielu innych schorzeń.

Warto uświadomić sobie, iż zboża zawierają lektyny – są to toksyny, które rośliny wytwarzają w celu obrony przez szkodnikami, głównie zwierzętami, a także przed ludźmi, spożywając zatem produkty zbożowe spożywamy także toksyny, które produkują. Związki te uszkadzają jelita, prowadzą do alergii i wielu chorób autoimmunologicznych. Jedną z lektyn jest gluten. Gluten składa się z dwóch białek: gluteiny i gliadyny, które gdy połączą się powodują reakcję podczas której produkt ulega spulchnieniu i staje się puszysty. Produkty zawierające gluten mogą wywoływać dolegliwości ze strony naszego przewodu pokarmowego jak wzdęcia, biegunki czy zaparcia.
Skutki pozytywnego odstawienia produktów zbożowych odczują ludzie całkiem zdrowi, nie mający nietolerancji na gluten, gdy znikną im dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego, ale przede wszystkim odczują to osoby cierpiące na choroby autoimmunologiczne. Niestety często lekarze przy wielu schorzeniach jak cukrzyca, problemy z tarczycą, Hashimoto, autyzm u dzieci, reumatoidalne zapalenie stawów, toczeń, czy wielu innych chorobach nie zalecają zmiany nawyków żywieniowych, a faszerują jedynie lekami, które wygłuszają choroby nie lecząc ich. Warto spróbować diety bezglutenowej, nic nie tracimy, zboża bowiem nie zawierają witamin i minerałów, których nie moglibyśmy znaleźć w innych produktach jak mięso, jajka, owoce i warzywa.

Bibliografia:
William Davis, Dieta bez pszenicy. Jak pozbyć się pszennego brzucha i być zdrowym, Wyd. Bukowy Las 2013
Bożena Przyjemska, Niebezpieczne zboża. Groźny gluten Wyd. Vital 2014
Dr David Perlmutter, Grain Brain Zbożowa głowa, Wyd. Firma Księgarska Olesiejuk 2013

https://paleosmak.pl/zboza-szkodza/

Wymieńmy zatem produkty, które zaliczamy do zbóż:

• pszenica
• pszenżyto
• żyto
• owies
• orkisz
• kukurydza
• ryż
• jęczmień
• proso
• sorgo

Jakie zboża zaliczamy do bezglutenowych?
Są to:
∙ kasza gryczana
∙ kasza jaglana
∙ amarantus
∙ quinoa
∙ ryż