Artykuły / Blog

Ukryty cukier

30/01/2017

Cukier to obecnie najpowszechniejszy nałóg naszej cywilizacji. Niestety często nie zdajemy sobie sprawy jak niszczący na nasz organizm potrafi być. Nawet jeżeli przestajemy słodzić kawę, bądź herbatę, nie mamy świadomości w jak wielu produktach kupowanych przez nas ukryty jest cukier. Warto zatem dokładnie czytać etykiety i być czujnym.
Należy być szczególnie uważnym, gdy kupujemy produkty „light” bowiem słodzone są często chemicznymi słodzikami, bądź co gorsza syropem fruktozowo-glukozowym – jest to substancja jeszcze gorsza od cukru, powodująca tycie, bardzo szkodliwie działająca na organizm. Węglowodany proste to także cukier – wszelkie produkty z białej mąki, jak pieczywo, makarony to także cukier, który pakujemy w nasz organizm, dwie kromki białego pieczywa zawierają tyle samo cukru co batonik. Często także produkty, które są nam sprzedawane jako dietetyczne jak np. fit ciasta – tak naprawdę dietetyczne nie są. Warto o tym pamiętać, jeżeli chcemy zachować zdrowie i walczymy o piękną sylwetkę.
Skoki cukru jakie fundujemy sobie po zjedzeniu słodyczy powodują insulinooporność, a co za tym idzie także otyłość. Nadmiar węglowodanów w postaci klusek, makaronów, pieczywa i słodyczy powoduje także zespół policystycznych jajników, zaburzenia hormonalne u nastolatków zarówno dziewcząt jak i chłopców, stłuszczenie narządów wewnętrznych, choroby ortopedyczne, powstawanie zgagi, wzdęć, powstawanie nowotworów.
Cukier działa jak papierosy czy narkotyki, gdy odstawiamy go z diety odczuwamy zimne poty, tzw. ”trzęsawki”, a gdy mamy gorsze dni mamy ochotę zjeść coś słodkiego – to objawy nałogu, odstawienia.
Problemem są także często imprezy rodzinne, gdy nie chcemy odmawiać słodyczy podstawianych nam pod nos. Odmowa w takim wypadku nie jest w tym wypadku oznaką naszej nieuprzejmości, a raczej świadomym wyborem troski o nasze zdrowie. Pamiętajmy także o zdrowiu naszych najbliższych, nie dawajmy słodkich produktów naszych dzieciom, wcale nie jest im potrzebny, w dzisiejszych czasach w dobie zabawek, gier i innych dóbr cukier wcale nie jest im potrzebny  Warto zatem spróbować powoli odstawiać cukier z codziennej diety i zastąpić go na przykład orzechami, suszonymi owocami bez cukru (czytaj etykiety!), bądź prawdziwym miodem z pasieki. Chęć na słodkie z czasem minie, a gwarantujemy, że odczujecie także lepsze samopoczucie.