Artykuły / Blog

Wpływ dodatków do żywności czyli co kryje się w jedzeniu?

08/11/2018
co-w-jedzeniu-1200x1200.jpg

Współczesna żywność produkowana przemysłowo bogata jest w związki toksyczne. Natura wytwarzając naturalne toksyny, przewidziała również odpowiednie metody obrony przed nimi, natomiast ze związkami chemicznymi stworzonymi przez człowieka nie zawsze potrafi sobie poradzić. Spośród około 3500 przebadanych dotychczas substancji wykazano iż, 7% z nich wywołuje anomalie w rozwoju zarodków i płodów, 21% uznano za potencjalnie groźne, a w przypadku 12% nie udało się wykluczyć toksyczności.

Tak szerokie jak nigdy zastosowanie dodatków do żywności, spowodowane jest ogromną różnorodnością produktów żywnościowych. Producenci prześcigają się aby to właśnie ich produkt był spożywany przez konsumentów, a dodawane substancje pomagają im stworzyć wyjątkowy produkt. Produkty wzbogacone o dodatki do żywności nie rzadko są o wiele bardziej atrakcyjne dla konsumenta, lecz niestety ich spożycie niesie pewnie ryzyko zdrowotne – mogą one powodować lub nasilać już istniejące dolegliwości: reakcje alergiczne, bóle żołądkowe, astmę, zapalenia skóry, migrenę, katar sienny itp.  Ponadto nie ustalono również jakie mają właściwości w połączeniu z innymi związkami – nie każda substancja jest szkodliwa od początku, czasem dopiero w połączeniu z inną stwarza zagrożenie dla zdrowia.

Wśród dodatków do żywności wyróżnia się wiele grup: substancje słodzące, barwniki, substancje konserwujące, przeciwutleniacze, nośniki, kwasy, regulatory kwasowości,  substancje przeciwzbrylające, substancje przeciwpieniące, substancje wypełniające, emulgatory, sole emulgujące, substancje wiążące, wzmacniacze smaku, substancje pianotwórcze, substancje żelujące, substancje glazurujące, substancje utrzymujące wilgoć, skrobie modyfikowane, gazy do pakowania, gazy nośne, substancje spulchniające, sekwestranty, stabilizatory, substancje zagęszczające, środki do przetwarzania mąki (polepszacze), wzmacniacze kontrastu… Jak widać ich różnorodność jest ogromna. Każda substancja dopuszczona na terenie Unii Europejskiej posiada swój indywidualny symbol zaczynający się od litery E (Pierwszej litery słowa „Europa”) oraz liczby od 100 do 1999, z przedziału liczb zależnego od funkcji jaka ma sprawować dana substancja.

Metodą na uniknięcie jedzenia produktów ze szkodliwymi E jest kupowanie produktów jak najmniej przetworzonych oraz uważne czytanie etykiet produktów. Większości E warto unikać, choć nie wszystkie maja szkodliwy wpływ. Warto tez zaznaczyć iż ich szkodliwość zależna jest od dawki – dlatego szczególnie szkodliwe jest spożywanie ich długotrwale i w dużych ilościach.

Jakie negatywne skutki spożycia przypisuje się poszczególnym grupom produktów? Skrócone informacje o każdej z dużych grup znajdziecie poniżej.

 

Azotany

Występowanie: silnie nawożone warzywa i owoce, przetwory mięsne oraz mleczne

Działanie: azotany zredukowane do azotynów dostają się do żołądka, gdzie w wyniku reakcji z azotynami powstają nitrozoaminy,  w głównej mierze odpowiedzialne za rozwój nowotworu żołądka.

 

Fosforany

Występowanie: przetwory mięsne, koncentraty zup, sery topione, wyroby czekoladowe, słodkie napoje gazowane, żywność wysoko przetworzoną.

Działanie: są drugim po papierosach czynnikiem powodującym nowotwór płuc, obniżają wchłanianie wapnia oraz magnezu zaburzając gospodarkę mineralną organizmu, co szkodliwe jest zwłaszcza u dzieci oraz młodzieży, ze względu na zmniejszenie szczytowej masy kostnej.

 

Barwniki

Występowanie: słodycze, napoje gazowane, lody, przetwory owocowe, koncentraty zup w proszku, słodzone płatki zbożowe, desery w proszku.

Działanie: Wywołują reakcje alergiczne, astmatyczne, nadpobudliwość, podrażnienia przewodu pokarmowego i zaburzenia jelitowe. Podejrzewa się również ich działanie rakotwórcze oraz mutagenne.

 

Konserwanty

Występowanie: soki owocowe, słodkie napoje, sosy owocowe i warzywne, przetwory ziemniaczane, wędliny, mięsa, sery, ryby itp.

Działanie: strata witaminy B12, reakcje alergiczne, podrażnienia żołądka i jelit, ataki astmy, choroby nerek, bóle głowy, powstawanie nowotworów.

 

Emulgatory

Występowanie: dżemy, galaretki, produkty dla niemowląt, mleko w proszku, mleko zagęszczone, zupy w proszku, wędliny, wysoko przetworzony nabiał.

Działanie: obniżenie poziomu składników mineralnych organizmu, owrzodzenia przewodu pokarmowego, zaburzenia żołądkowo – jelitowe,

 

Wzmacniacze smaku

Występowanie: koncentraty spożywcze, zupy i dania w proszku, wędliny, konserwy, słone przekąski

Działanie: działają uzależniająco przez co sprzyjają nadwadze oraz otyłości, nasilają problemy astmatyczne, powodują bóle głowy, bezsenność, pobudzenie.

 

Słodziki

Występowanie: słodycze bez cukru, żywność dla diabetyków, dżemy, soki owocowe, produkty light, płatki zbożowe, pieczywo, sosy.

Działanie: Powodują zaburzenia żołądkowo – jelitowe, choroby układu nerwowego, a także są substancjami potencjalnie rakotwórczymi

 

Pisząc o tej grupie nie sposób nie wspomnieć o syropie glukozowo – fruktozowym. Jest to tańszy zamiennik cukru stosowany ze względów ekonomicznych jak również dzięki swoim walorom technologicznym. Otrzymuje się go głównie z kukurydzy w wyniku enzymatycznej reakcji z użyciem żrącej sody kaustycznej. Ponadto bardzo często zanieczyszczony jest rtęcią. Dlaczego jest tak popularnie stosowany przez producentów żywności? Jak wpływa na nasz organizm? Dlaczego powinniśmy go unikać? To temat na całkiem nowy artykuł, dlatego też niebawem napiszemy o nim szerzej.

 

Zagęstniki

Występowanie: majonezy, kaszki, słodziki, kostki bulionowe, zupy w proszku, konserwy, słodycze, nabiał.

Działanie: bardzo szybko rozkładają się w organizmie podnosząc poziom glukozy na krótko, powodując wyrzut insuliny. Ponadto zwykle produkowane są z roślin modyfikowanych genetycznie, wokół których również jest mnóstwo kontrowersji.

W ciągu roku człowiek spożywa od 700 do nawet 1000kg jedzenia, w którym znajdować się może nawet 6-8kg dodatków chemicznych! Długotrwała ekspozycja na te składniki może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie, a w przypadku kobiet w ciąży i karmiących piersią również na dzieci. Nie wiadomo też, jaki wpływ będą one mieć na kondycje kolejnych pokoleń. Dlatego w trosce o zdrowie swoje oraz swoich najbliższych unikajmy spożywania produktów zawierających sztuczne dodatki. Początki zmian mogą być trudne, gdyż należy od nowa stworzyć nawyki podczas zakupów oraz nauczyć się wybierać świadomie, lecz wiele produktów zawierających konserwanty ma swoje odpowiedniki pozbawione chemicznych dodatków więc nie jest to niemożliwe.

Z drugiej strony należy pamiętać, iż wprowadzenie dodatków do żywności miało również swoje pozytywne strony: zapobiegają rozwojowi pleśni w produktach (która uważana jest za jeden z silniejszych kancerogenów) co istotne jest zwłaszcza w produktach importowanych, zmniejszyły śmiertelność z powodu zatruć pokarmowych, wydłużyły termin przydatności do spożycia przez co mniej żywności się marnuje, ułatwiły procesy technologiczne i zwiększyły asortyment produktów. Najbardziej trafne będzie tutaj hasło XVI-wiecznego lekarza i przyrodnika Paracelsusa – „Wszystkie rzeczy są trujące i nic nie jest bez trucizny. Jedzenie ponad miarę jest również trujące”. Zgodnie z jego maksymom powinniśmy pamiętać iż to dawka czyni z substancji truciznę, tak więc okazjonalne spożycie produktu zawierającego sztuczne dodatki nie powinno nam przynieść szkody, lecz ich włączenie do codziennych posiłków może okazać się złym pomysłem.

Żywność, którą spożywamy należy wybierać ostrożnie, czytając etykiety i szukając lokalnych produktów. Jeżeli nie masz na to czasu lub ochoty postaw na zaufany catering dietetyczny. W naszych pudełkach nie znajdziesz barwników, konserwantów, ulepszaczy, wzmacniaczy smaku, a nawet gazów używanych do pakowania. Nasze produkty są w 100% naturalne, dla Twojego zdrowia oraz pysznego smaku.

Pamiętaj także, że nasza dieta pudełkowa jest wolna od półproduktów, konserwantów i dodatków do żywności. Box Kitchen to zdrowy fit catering pudełkowy, który dba o naturalność produktów!