10 zasad dla zdrowego serca

American Heart Association (AHA) w swojej najnowszej publikacji wskazuje na czynniki, które mogą być pomocne w prewencji chorób serca. Zebrane zostały one w 10 prostych wytycznych. Co znajdziemy na liście?

  1. Zachowaj balans między spożywanym jedzeniem, kaloriami a aktywnością fizyczną, aby zachować zdrową masę ciała.
  2. Spożywaj dużo, różnorodnych owoców i warzyw, aby zyskać całe spektrum składników odżywczych z żywności, nie zaś z suplementów.
  3. Wybieraj produkty pełnoziarniste i inne produkty powstałe głównie z pełnych ziaren.
  4. Włącz do diety zdrowe źródła chudego i / lub wysokobłonnikowego białka, takiego jak białko roślinne (orzechy i strączkowe), ryby i owoce morza, niskotłuszczowy i pozbawiony tłuszczu nabiał, chude partie mięsa oraz ogranicz mięso czerwone i przetworzone.
  5. Używaj płynnych, nie tropikalnych olejów, takich jak oliwa lub olej słonecznikowy.
  6. Wybieraj jak najmniej żywności przetworzonej i ultra przetworzonej.
  7. Minimalizuj spożycie napojów i jedzenia z cukrami dodanymi.
  8. Wybieraj produkty, gotuj potrawy z małą ilością lub bez soli.
  9. Ogranicz spożycie alkoholu. Jeśli nie pijesz — nie zaczynaj.
  10. Trzymaj się tych wytycznych bez względu na to, gdzie jesz.

Zestawienie stanowi syntetyczne podsumowanie głównych wniosków wytycznych. Zostały one opublikowane w renomowanym Circulation. Badacze wskazują że o zdrowie serca trzeba dbać od najmłodszych lat.

Zalecenia przedstawione przez specjalistów są bardzo podobne do zaleceń diety DASH, która nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najlepszych dla serca diet. Jeśli chcesz zadbać o swój układ krążenia spróbuj naszej diety DASH i przekonaj się, że zdrowo znaczy smacznie. 

Źródło: Alice H. Lichtenstein, Lawrence J. Appel, Maya Vadiveloo, Frank B. Hu, Penny M. Kris-Etherton, Casey M. Rebholz, Frank M. Sacks, Anne N. Thorndike, Linda Van Horn, Judith Wylie-Rosett, 2021 Dietary Guidance to Improve Cardiovascular Health: A Scientific Statement From the American Heart Association,

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email
Planujesz w 2022 zmienić swoje nawyki żywieniowe lub zredukować masę ciała?

Zapisz się do naszego wyzwania i otrzymaj zniżkę na catering, dużo motywacji i wsparcie dietetyka.