10 zasad efektywnego treningu wg. Praktyczna Strona Trenigu

Dzisiaj przedstawiamy Wam 10 zasad efektywnego treningu wg @PraktycznaStronaTrenigu

Zapraszamy do lektury!

 

1. ZDOBĄDŹ WIEDZĘ. To wiedza powinna leżeć u podstaw wszystkich działań mających na celu poprawę zdrowia czy wyniku sportowego. To ona determinuje jak efektywnie i bezpiecznie brniemy do celu. Nikt nie wie wszystkiego, ale można poczynić szereg działań, aby wiedzieć możliwie najwięcej.

2. ADAPTACJA. Bez względu jaki jest twój cel, mechanizm ten jest fundamentem każdej zmiany. Im szybciej to zrozumiesz tym szybciej zaczniesz świadomie trenować. Nasze ciało nieustannie próbuje się dostosować do tego co mu fundujemy albo do tego co napotykamy na swojej drodze. Aby adaptacja mogła być skuteczna w wymiarze sportowym, potrzebujesz głównie 3 czynników: bodźca do zmian, regeneracji i substratów energetycznych jak i budulcowych.

3. ZARZĄDZAJ STRESEM. Intensywny trening to stres dla naszego ciała. Nie zapominaj o tym. Im więcej stresu w życiu tym mniej możesz zaaplikować go w treningu. Stres może występować w różnej formie np. fizycznej, emocjonalnej lub chemicznej. Sportowiec musi odpowiednio zarządzać stresem. Jeżeli twoje życie to nieustanna walka możesz być pewien, że prędzej czy później wpłynie to na twoje efekty treningowe.

4. SEN I REGENERACJA. Nie ma potężniejszego narzędzia do regeneracji niż fizjologiczny dobory jakościowo sen. Zadbaj o higienę swojego snu. Regeneracja to również odnowa biologiczna i szereg innych działań mających na celu poprawić naszą odbudowę psychofizyczną w ciągu następujących po sobie jednostek treningowych. Dobry trener zaplanuje niezły plan treningowy, ale tylko najlepsi zaplanują odpowiednią regenerację.

5. ŻYWIENIE JAKO FUNDAMENT. Pożywienie dostarcza nam energii do treningu i składników do przebudowy naszych tkanek, a tym samym naprawy po ciężkich treningach. Błędy żywieniowe potrafią zniweczyć nasze poczynania na sali treningowej. Fundamentem będzie odpowiedni bilans kaloryczny i możliwie najlepsza jakościowo (nieprzetworzona) żywność.

6. TRENING SIŁOWY. Siła to podstawowa cecha motoryczna. Fundament siłowy jest punktem wyjścia do rozwoju innych cech motorycznych i jednym z filarów zabezpieczających przed kontuzjami. Bez względu na dyscyplinę i cel. Jeżeli myślisz, że biegasz maratony i ten punkt ciebie nie dotyczy, to jesteś w błędzie. Specyficzny trening siłowy poprawi tempo twojego biegu i zabezpieczy twój aparat ruchu przed urazami typowymi dla biegaczy.

7. TECHNIKA ĆWICZEŃ. Efektywne i bezpieczne praktykowanie konkretnej dyscypliny wymaga znajomości prawidłowych wzorców ruchowych w jej obrębie. Optymalny wzorzec ruchowy to również bardziej ergonomiczny wzorzec ruchowy. Prawidłowa technika ogranicza wydatek energetyczny, minimalizuje szanse wystąpienia kontuzji i maksymalizuje wynik sportowy. Nie musisz wykonywać wszystkiego idealnie na pierwszym treningu. Masz natomiast nad czym pracować przez lata.

8. SYSTEMATYCZNE DZIAŁANIA. Nie musisz za każdym razem ćwiczyć na 120% ale musisz być konsekwentny w wykonywaniu pracy. Pamiętaj, że nasze ciało nie adaptuje się pod największy bodziec, ale ten który jest najczęściej powtarzany. Sport potrafi świetnie wypracować nawyk systematycznej pracy, która przyniesie wiele profitów w innych sferach życia.

9. PERIODYZACJA UWZGLĘDNIAJĄCA MNIEJSZE OBCIĄŻENIA TRENINGOWE. Wszyscy chcemy notować nieustanny liniowy progres. Prawidłowy plan treningowy powinien jednak uwzględniać okresy mniejszych obciążeń treningowych. Takie podejście to konieczność, gdy planujemy długofalowo i chcemy uniknąć stagnacji lub co gorsze kontuzji. Czasem mniej znaczy więcej.

10. NIEUSTANNIE DBAJ ZDROWIE. Gdy je utracisz nie osiągniesz swojego celu. Zabezpiecz swoje zdrowie i ćwicz latami. Planuj długofalowo z poszanowaniem swojego zdrowia. W sporcie amatorskim wynik i poprawa zdrowia powinny być nierozłączne. W sporcie wyczynowym bywa, że liczy się wynik nie jednostka. Rozważ wszystkie plusy i minusy. Podejmij decyzję świadomie.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email