10 Zasad jak nie przytyć na wakacjach | BoxKitchen

10 Zasad jak nie przytyć na wakacjach

Okres wakacyjny własnie się rozpoczyna!

Wiele osób, na co dzień dbających o swoją sylwetkę zastanawia się jak korzystać z uroków wakacji tak, by po powrocie nie wrócić z nadbagażem w postaci dodatkowych kilogramów. Poniżej kilka naszych wakacyjnych porad:

1️⃣ Zadbaj o regularność posiłków. Dzięki temu unikniesz napadów głodu i spożywania przypadkowych produktów.
2️⃣ Unikaj podjadania – dzięki temu unikniesz wahaniom stężenia glukozy oraz insuliny we krwi, nie dopuścisz do uczucia głodu i łatwiej będzie Ci kontrolować ilość spożywanych kalorii.
3️⃣ Pamiętaj aby dużą część Twojego posiłku stanowiły warzywa, pełnowartościowe białko i złożone węglowodany. Cukry proste mogą stanowić jedynie dodatek, a najlepiej gdy nie będzie ich wcale. Jeżeli masz ochotę na coś słodkiego sięgnij po naturalną słodycz pochodząca z owoców – dzięki temu oprócz zaspokojenia smaku dostarczysz do organizmu również witaminy, minerały i naturalne enzymy.
4️⃣ Zawsze miej przy sobie wodę – prawidłowe nawodnienie obowiązuje zwłaszcza na wakacjach. Utrata nawet 2% wody z organizmu daje widoczne efekty w postaci wzmożonego pragnienia, a także utraty jędrności skóry oraz mięśni. Odwodnienie powyżej 2% może powodować bardziej dotkliwe konsekwencje, jak zaburzony metabolizm organizmu, ból głowy, zaburzenia koncentracji i rozdrażnienie. Odwodniony organizm jest również bardziej podatny na kontuzje, nawet podczas wykonywania codziennych czynności.
5️⃣ Korzystaj z regionalnych produktów – ryby, sery, wędliny, egotyczne warzywa i owoce – to właśnie w miejscu z którego pochodzą są najbardziej wartościowe, bo spożywane niemal prosto od producenta.
6️⃣ Zachowaj różnorodność – możesz pozwolić sobie na odrobinę słodyczy, drinka czy inne rzeczy, które na co dzień nie goszczą w Twoim menu – lecz pamiętaj, że one powinny również być wliczone w Twoje zapotrzebowanie kaloryczne. Dla przykładu dwie gałki lodów czekoladowych w wafelku to 245kcal, gofry z bitą śmietaną i owocami 320kcal, duże jasne piwo 245kcal a gin z tonikiem około 200kcal. Dla porównania porcja 150g pieczonego indyka z kaszą i surówką to 320kcal, sałatka grecka 250kcal, a owocowe smoothie około 150kcal.
7️⃣ Wybierając się na wycieczkę, lub całodniowy wyjazd zawsze miej przy sobie zdrową porcję energii – bakalie, orzechy, pestki, domowe batony przygotowane w domu – dzięki nim unikniesz podjadania słodyczy i przekąsek niskiej jakości łatwo dostępnych na stacjach benzynowych czy przydrożnych sklepikach.
8️⃣ Dobrym rozwiązaniem jako kompromis pomiędzy restrykcyjną dietą a jej całkowitym brakiem na wakacjach może być wprowadzenie Intermittent fasting (IF). Jest to sposób żywienia, w którym w wybranym czasie np. 8 -10 godzin w ciągu doby (tzw. „okienko żywieniowe”), możemy spożywać dowolne posiłki i napoje, natomiast w pozostałe 16-14 godzin nie spożywamy żadnych posiłków, pijemy tylko wodę.
9️⃣ Zadbaj o aktywność – piesze wycieczki, rower, pływanie, gry i zabawy – wakacje to dobry czas na sport i aktywny wypoczynek.
1️⃣0️⃣ Daj odpocząć głowie – nie licz obsesyjnie kalorii, nie rezygnuj z żadnych żywieniowych przyjemności, wystarczy zachować umiar.

I najważniejsze – w trakcie 7- lub 10-dniowego wyjazdu nie da się stracić tego co wypracujemy przez cały rok – możliwe, że przy „wakacyjnym trybie życia” nasz brzuch czy uda zaczną trochę gorzej wyglądać ale to tylko woda, jeśli po powrocie powrócimy do naszych regularnych ćwiczeń i zdrowej diety szybko odzyskamy nasz codzienny wygląd.

Udanych wakacji!