Ile kroków dziennie? | BoxKitchen

Ile kroków dziennie?

Ile kroków dziennie?

Często dietetycy oraz osoby propagujące zdrowy styl życia zachęcają do monitorowania ilości pokonywanych kroków. Szeroko promowany jest cel 10 000 kroków/dziennie, choć zasadność akurat takiej liczby kroków nie była do końca uzasadniona. Dlatego też amerykańscy badacze przeprowadzili badanie wśród osób starszych oraz z przewlekłymi chorobami.

Analiza obejmowała reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców USA w wieku 40 lat i starszych, kobiet oraz mężczyzn. Około 4 800 uczestników nosiło akcelerometry przez okres do siedmiu dni między 2003 a 2006 r. (co pozwoliło zbadać średnią liczbę kroków dziennie). Następnie obserwowano umieralność do 2015 r. za pośrednictwem Narodowego Wskaźnika Zgonów. Naukowcy obliczyli związek między przedwczesną śmiertelnością a liczbą kroków i ich intensywnością po uwzględnieniu danych demograficznych i behawioralnych czynników ryzyka, wskaźnika masy ciała i stanu zdrowia na początku badania.

Wyniki badania

Zauważono, że w porównaniu z podejmowaniem 4000 kroków dziennie, czyli niską aktywnością, podejmowanie 8000 kroków dziennie było związane z niższym o 51% ryzykiem przedwczesnej śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny. Natomiast podejmowanie 12 000 kroków dziennie wiązało się z niższym o 65% ryzykiem przedwczesnego zgonu, w porównaniu z podejmowaniem 4000 kroków.  Jednocześnie – co bardzo istotne – autorzy nie zauważyli związku między intensywnością spacerowania a ryzykiem przedwczesnego zgonu po uwzględnieniu całkowitej liczby kroków dziennie.

W analizach przeprowadzonych przez podgrupy uczestników autorzy stwierdzili, że wyższa liczba kroków były związane z niższymi wskaźnikami przedwczesnych zgonów z dowolnej przyczyny zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet; zarówno wśród młodszych, jak i starszych osób dorosłych; a także ten wynik był zbliżony w różnych grupach etnicznych. W wynikach wtórnych badania wyższa liczba kroków była również związana z niższym odsetkiem zgonów z powodu chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów.

Podsumowanie

Badacze byli zaskoczeni, że nie znaleźli związku między wyższą intensywnością spacerowania a śmiertelnością z jakiejkolwiek przyczyny po skorygowaniu o całkowitą liczbę kroków dziennie. Pokazuje to, że najbardziej istotna jest jakakolwiek podejmowana aktywność, a dopiero później jej rodzaj oraz intensywność.

Osoby, które wykonują jakąkolwiek aktywność fizyczną, zyskują pewne korzyści zdrowotne, w tym zmniejsza się ryzyko występowania otyłości, chorób serca, cukrzycy typu 2 i niektórych nowotworów. Aby uzyskać jeszcze większe korzyści zdrowotne, powinniśmy uzyskać co najmniej 150 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności na tydzień.

 

Źródło: Pedro F. Saint-Maurice, Richard P. Troiano, David R. Bassett, Barry I. Graubard, Susan A. Carlson, Eric J. Shiroma, Janet E. Fulton, Charles E. Matthews. Association of Daily Step Count and Step Intensity With Mortality Among US Adults. JAMA, 2020; 323 (12): 1151