Cheat meal czy cheat day?

Przestrzeganie diety, zwłaszcza redukcyjnej, wymaga pewnych wyrzeczeń i ograniczeń. Nic zatem dziwnego, że raz na jakiś czas mamy ochotę na odrobinę luzu. W środowisku fitnessowo – dietetycznym ten luz nazwano „cheat mealem”, czyli oszukanym posiłkiem na diecie. Od cheat meala niedaleka droga do cheat day. My podpowiadamy, jak cheat day wpływa na nasz organizm  oraz czy warto robić sobie takie przerwy w diecie.

Cheat day, cheat meal – co to?

Koncepcja oszukanego posiłku powstała pod koniec lat 90. w amerykańskim środowisku fitnessowo – kulturystycznym. Cheat meal, czyli oszukany posiłek, z reguły oznacza niezdrowe, wysokokaloryczne danie, którego na co dzień nie ma w Twojej diecie. Czym jest cheat meal? Najczęściej wszystkim tym, na co aktualnie masz ochotę. Może to być ulubiony fast food, wysoko przetworzone danie, słodka lub słona przekąska. Czasami cheat meal przechodzi w cheat day – w tym przypadku odstępstwo od diety trwa przez cały dzień (zazwyczaj jest to wcześniej zaplanowane). Oszukany posiłek ma swoje wady oraz zalety. Jakie korzyści przynosi?

Cheat meal – korzyści dla organizmu

Oczywistym jest, że nie zdrowa żywność nie będzie korzystna dla naszego zdrowia. Jednak zwolennicy tej koncepcji przekonują, ze odpowiednio poprowadzony nie tylko wpływa pozytywnie na nasze nastawienie, ale i reguluje apetyt. Co za tym przemawia?

  • Cheat meal podnosi poziom leptyny

Leptyna to hormon sytości, który reguluje apetyt. Niedobór leptyny lub niewrażliwość na leptynę (leptynooporność) zwiększa łaknienie i może prowadzić do otyłości. Długotrwała dieta odchudzająca powoduje, że poziom leptyny jest niski. Jeśli w trakcie swojej diety redukcyjnej pozwolisz sobie na cheat meal z dużą ilością węglowodanów, podkręcisz metabolizm i podniesiesz poziom leptyny. To z kolei korzystnie wpływa na proces odchudzania – zapobiega zastojom wagi i pozwala uregulować gospodarkę hormonalną.

Uwaga! Takie działanie ma sens wtedy, gdy jesteś na diecie redukcyjnej już od jakiegoś czasu i widoczne są pierwsze efekty odchudzania. W  przeciwnym razie Twój metabolizm i leptyna raczej są w porządku i cheat meal nie ma na nie wpływu.  

  • Cheat meal poprawia samopoczucie

Bez wątpienia możliwość zjedzenia dowolnego posiłku na diecie redukcyjnej pozytywnie wpłynie na samopoczucie. Dieta redukcyjna wiąże się ze żmudnym liczeniem kalorii, ograniczeniem na jakiś czas ulubionych potraw i planowaniem posiłków, na które nie zawsze mamy ochotę. W tym momencie z pomocą przychodzi cheat meal – możesz bez wyrzutów sumienia zjeść kawałek pizzy ze znajomymi lub spróbować świątecznego ciasta babci. Oszukane posiłki poprawiają humor i są swego rodzaju odskocznią od diety. Lecz mimo wszystko nie jest to opcja dla każdego.

Cheat meal – argumenty przeciw

Wprowadzenie do diety oszukanych posiłków ma sens tylko wtedy, gdy kontrolujemy to, co i w jakich ilościach jemy. Tutaj zapewne pojawi się pytanie: czy w koncepcji cheat day nie chodziło o to, aby na chwilę przestać poddawać wszystko kontroli? Niestety, całkowity brak planowania może szybko zaprzepaścić efekty diety i mieć negatywny wpływ na nasz organizm. Na co należy szczególnie uważać?

  • Brak kontroli liczby kalorii

Na redukcji najważniejszy jest deficyt energetyczny, co jest związane z liczeniem kalorii. Jeśli robisz sobie cheat meal lub cheat day, nie możesz o tym zapominać. Możesz zjeść jedną kanapkę typu fast food, ale musisz pamiętać, że ma ona około 500 kcal. Chcesz dodać do tego frytki (450 kcal) i coca-colę (250 kcal)? Jak widzisz, Twój oszukany posiłek znacznie przekroczył już 1000 kalorii. Lepiej raz na 2 tygodnie zjeść kanapkę typu fast food (500 kalorii) niż robić sobie jeden cheat day w miesiącu bez kontroli wartości kalorycznej posiłków.

  • Brak umiaru w jedzeniu

Jednorazowe odstępstwo od diety często jest usprawiedliwieniem, aby zjeść dosłownie wszystko. Nie dość, że nie kontrolujemy ilości spożywanych węglowodanów i tłuszczów, to jeszcze na nasz talerz trafiają produkty wysoko przetworzone o bardzo złym składzie. To z kolei mocno obciąża jelita i żołądek i może powodować problemy z układem pokarmowym (przede wszystkim bóle brzucha, problemy z wypróżnianiem, mdłości i zatrucia).

  • Niezdrowe podejście do jedzeniem

Zagrożeniem przy wprowadzaniu cheat meal raz w tygodniu jest również powstanie niezdrowego stosunku z jedzeniem. Jak wspomniano wyżej, odrobina luzu w diecie sprawia, że czujemy się lepiej. Zjedzenie wysokokalorycznego, niezdrowego posiłku poprawia nam humor. Jednak na drugi dzień często pojawiają się wyrzuty sumienia, że zaprzepaściliśmy efekty diety. To z kolei może prowadzić do zaburzeń odżywiania. Podstawą każdej diety odchudzającej powinno być zdrowe podejście do jedzenia – utrata zbędnych kilogramów w umiarkowanym tempie i czerpanie radości ze smacznych i odpowiednio zbilansowanych posiłków.

  • Wpływ na postępy treningowe

Odchudzaniu najczęściej towarzyszy zwiększenie aktywności fizycznej. Odstępstwa od diety nie pozostają bez wpływu na intensywność i skuteczność treningów. Zjedzenie cheat meal sprawia, że jesteśmy ociężali. Wrogiem diety jest także alkohol, który wiele osób traktuje jako cheat meal (szczególnie przy okazji świąt i rodzinnych uroczystości). Oszukany posiłek zmniejsza wydolność organizmu, opóźniając tym samym redukcję tkanki tłuszczowej.

Cheat meal – przeciwwskazania. Kto powinien zrezygnować z oszukanego posiłku?

  • Osoby, które mają doświadczenia z jedzeniem emocjonalnym (napadowe, niekontrolowane objadanie) i cierpią na zaburzenia odżywiania. W tych przypadkach cheat meal łatwo zamienić na cheat day, a cheat day na cheat week i dalej.
  • Osoby, które dopiero co zaczęły dietę.
  • Osoby, którym dieta sprawia przyjemność, czyli wszyscy ci, którzy dobrze się czują i nie potrzebują urozmaicania swoich dań wysoko przetworzonymi produktami oraz przekąskami.

Co zjeść na cheat meal?

Chcesz dobrze oszukiwać? Porzuć obsesję na punkcie pięknego, idealnego ciała i wrzuć na luz! Jak wspomniano wyżej, odpowiednio zaplanowany cheat day pozwala poprawić samopoczucie i czerpać radość z jedzenia. Pamiętaj jednak, aby nie przejadać się i unikać bardzo wysoko przetworzonych produktów (przede wszystkim tych, które w składzie mają tłuszcze trans i cukry proste).

Czy cheat meal w diecie jest potrzebny? To zależy tylko od Ciebie! Jeśli Twoja obecna zdrowa dieta nie zaspokaja wszystkich Twoich potrzeb, warto spróbować czegoś nowego. Możesz wypróbować catering dietetyczny Box kitchen który pozwala cieszyć się jedzeniem bez wyrzutów sumienia i bez oszukiwania.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email