Czym jest białko serwatkowe i dlaczego tak chętnie spożywają je sportowcy?

Chociaż z definicji białko serwatkowe nie jest suplementem diety, to głównie w tej postaci znajdziemy je na rynku. Korzystają z niego przede wszystkim sportowcy. Jego działanie jest poparte badania, dlatego jest tak popularne. Nie wszyscy jednak wiedzą, że może mieć zastosowanie także w dietoterapii klinicznej.

Czym jest i jak powstaje białko serwatkowe?

Białko serwatkowe jest mieszaniną różnych białek wyizolowanych z serwatki. W jego skład wchodzą między innymi α-laktoalbuminy czy β-laktoglobuliny. Serwatka natomiast to płyn, który jest produktem ubocznym powstającym podczas produkcji sera. Najczęściej ma on formę proszku do rozpuszczenia. Możemy spotkać je także naturalnie w żywności. W dużej ilości występuje między innymi w większości serów serwatkowych.

Białko serwatkowe jako suplement diety

Białko serwatkowe jest jednym z najpopularniejszych suplementów diety na świecie. Czy za popularnością tego produktu idzie także jakość? Warto wspomnieć, że suplement ten został zakwalifikowany do kategorii A przez Australijski Instytut Sportu (AIS). Jest to grupa substancji o potwierdzonym działaniu, które są również bezpieczne. Należy zaznaczyć, że w tej grupie obok białka serwatkowego znalazło się jeszcze między innymi białko sojowe czy kazeina.

Rodzaje suplementów z białkiem serwatkowym, które są dostępne na rynku

Chcesz kupić suplement na bazie białka serwatkowego? W takim razie musisz wiedzieć, że występuje on w różnych formach. Różnią się one, chociażby zawartością białka, węglowodanów, ale również ceną.

  • Koncentrat białka serwatkowego (WPC) – Jest to wersja najtańsza. Zawiera zazwyczaj około 80% białka oraz niewielkie ilości tłuszczu i węglowodanów.
  • Izolat białka serwatkowego (WPI) – Produkty ze średniej półki cenowej, w których białko stanowi około 90% masy. Od koncentratu poza wyższą zawartością białka różni się mniejszą zawartością tłuszczu i węglowodanów.
  • Hydrolizat białka serwatkowego (WPH) – Jest to najdroższa forma białka serwatkowego. Podczas tworzenia tego typu odżywek białkowych w wyniku przetwarzania białka są rozbijane do krótkołańcuchowych peptydów. Ułatwia to ich wchłanianie.

Wpływ suplementacji białka na wzrost siły i masy mięśniowej

Istnieje wiele badań, które wskazują na to, że stosowanie odżywki białkowej może przyczyniać się do wzrostu siły i masy mięśniowej. Białko serwatkowe wyróżnia się tutaj na tle innych rodzajów suplementów białkowych dużą zawartością leucyny. Zawiera jej więcej niż między innymi białko sojowe. Jest to aminokwas, który jest wyjątkowo ważny w kontekście budowania masy mięśniowej.

Poprawa powysiłkowej regeneracji

Wysiłek fizyczny jest dla naszego organizmu obciążeniem. Każdy chyba kojarzy obolałość, która czasem pojawia się po intensywnym treningu. Jej przyczyną są mikrouszkodzenia mięśni powstałe w wyniku aktywności. Potocznie nazywamy je „zakwasami”, chociaż tak naprawdę ból wcale nie bierze się z powodu gromadzenia kwasu mlekowego w mięśniach.

Nie zawsze jednak po treningu odczuwamy tego typu niedogodności. Pomimo tego po każdym wysiłku nasze mięśnie muszą się zregenerować. Badania pokazują, że suplementy białka serwatkowego korzystnie wpływają na powysiłkową regenerację po treningu oporowym.

Przyczyniają się do nasilania procesów anabolicznych, do których zaliczamy także syntezę białek mięśniowych. Ta właściwość jest szczególnie ważna u osób, które mają znaczną ilość jednostek treningowych na przestrzeni tygodnia. W ich przypadku zaburzone procesy regeneracyjne mogą skutkować spadkiem wydajności na kolejnych sesjach. W dalszej perspektywie prowadzić nawet do kontuzji.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email