Dlaczego dieta 1000 kalorii nie spowoduje, że schudniesz?

Każda osoba decydująca się na dietę redukcyjną boryka się z problemem, ile kcal dziennie powinna spożywać. Dlatego też pisaliśmy już o tym jak obliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne ZOBACZ POST. Wiele osób po obliczeniu racjonalnego zapotrzebowania energetycznego w trakcie redukcji odejmuje kolejne kalorie dla lepszego efektu. Po kilku tygodniach stosowania takiej diety i obserwowaniu widocznych jej efektów takie osoby ponownie obniżają kaloryczność, by jeszcze bardziej ten proces przyspieszyć. I w tym momencie dochodzi się do punktu gdzie redukcja nie tylko nie przyspiesza, lecz często nawet zwalnia. Gdyż niestety, organizm narażony na długotrwały, znaczny deficyt w stosunku do zapotrzebowania  przechodzi na tryb oszczędzania. W ten sposób zamiast tracić zbędne kilogramy, zyskujemy je na poczet rezerw tłuszczowych.

Dlaczego dieta poniżej 1000 kcal to nie jest dobry pomysł?

Drastyczne ograniczenie kaloryczności diety powoduje zmniejszenie dziennej racji żywieniowej. W konsekwencji prowadzi to do zmniejszonego spożycia składników mineralnych i witamin. Przy długotrwałym stosowaniu diety 1000 kalorii dziennie może prowadzić do niedoborów pokarmowych oraz zaburzenia pracy poszczególnych narządów oraz układów organizmu.  W przypadku długotrwałego stosowania diet niskoenergetycznych wzrasta ryzyko niedożywienia u osób otyłych. Charakteryzuje się niedoborami witamin i składników pokarmowych, pomimo prawidłowej a nawet zwiększonej masy ciała.  Niezbilansowana, bardzo niskoenergetyczna dieta powoduje utratę beztłuszczowej masy ciała (mięśni). Nie jest to zjawiskiem pożądanym, gdyż to właśnie ilość tkanki mięśniowej ma wpływ na podstawowa przemianę materii, a co za tym idzie na zapotrzebowanie energetyczne organizmu (więcej mięśni = większe zapotrzebowanie energetyczne organizmu). Bardzo restrykcyjne diety dużo częściej prowadzą do szybkiego powrotu do nawyków żywieniowych sprzed kuracji odchudzającej. Dlaczego? W celu rekompensaty za okres wyrzeczeń, czego skutkiem może być szybki powrót do wyjściowej masy ciała.

Niezbilansowana dieta niskoenergetyczna nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych. A to właśnie one są kluczem do zachowania wypracowanych efektów na dłuższy czas. Niestety, pacjenci stosujący amatorskie niezbilansowane diety odchudzające zwykle ponownie przybierają na wadze. Uzależnione to jest od typu diety oraz tempa powrotu do poprzedniego modelu żywienia. Znaczna część osób w ciągu roku od zakończenia kuracji odzyskuje do 2/3 utraconej masy ciała, a w ciągu 5 lat wraca do wagi wyjściowej),

Dieta 1000kcal dziennie efekty

Jej początkowe efekty mogą być spektakularne, lecz to zasługa utraty glikogenu mięśniowego, nagromadzonych treści jelitowych, jak również wody. Niestety po krótkim okresie spadku masy ciała organizm adaptuje się do zmniejszonej podaży energii. Ogranicza wydatek energii poprzez spowolnienie pracy serca, zmniejszenie dostawy energii do mięśni, obniżenie temperatury ciała, spadek kondycji włosów i paznokci. W konsekwencji może znacznie spowolnić lub zatrzymać proces redukcji, a dodatkowo wyrządzić zmiany w organizmie na odbudowanie których organizm będzie potrzebował dużo czasu. Znaczne obniżenie wartości energetycznej diety może skutkować spadkiem samopoczucia: zmęczeniem, sennością, bólami głowy, omdleniem, drażliwością. Zmiany nastroju mogą uniemożliwiać prowadzenie regularnej aktywności fizycznej, będącej niezbędnym elementem skutecznej kuracji odchudzającej.

Kiedy dieta niskoenergetyczna?

Dieta na 1000 kcal dziennie może być stosowana w wyjątkowych sytuacjach ( u osób leżących, niezdolnych do aktywności fizycznej itp.). Powinna być prowadzona pod okiem specjalisty, tak by w jak największym stopniu zminimalizować ryzyko niedoborów oraz regularnie monitorować stan zdrowia pacjenta.  A czy możliwa jest dieta 1000 kalorii z dostawa do domu? Tak! Dotyczy to diety warzywno-owocowej oraz kuracji sokowej. Jednak należy pamiętać, że nie traktujemy ich w kategorii diet redukcyjnych ale oczyszczających do krótkiego stosowania.

Przed zastosowaniem restrykcyjnych diet niskoenergetycznych należy zadać sobie pytanie czy warto ryzykować swoje zdrowie dla pozornie szybkich efektów? Czy lepiej wdrożyć zdrową i zbilansowaną dietę, która pozwoli uzyskać trwałe efekty zachowując przy tym pełnię zdrowia, sił i energii?

Nie wiesz jaką kaloryczność powinna mieć dieta redukcyjna w Twoim przypadku? Skontaktuj się z naszym dietetykiem, który oszacuje Twoje zapotrzebowanie energetyczne i zaproponuje odpowiednie strategie żywieniowe w celu skutecznej i trwałej redukcji masy ciała.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email