Ketoza w pytaniach i odpowiedziach część I

Dieta ketogeniczna to bardzo skuteczna, ale i jednocześnie wymagająca dieta. Stosując ją pojawia się wiele pytań. Dlatego stworzyliśmy cykl, w którym odpowiadamy na wszystkie wątpliwości!

  1. Czy ketoza to stan fizjologiczny dla organizmu?

Tak. To naturalny stan metaboliczny, powstały w efekcie utleniania tłuszczów. Gdy ograniczymy podaż glukozy, z rozpadających się tłuszczów, którymi żywi się organizm, powstają ciała ketonowe. Staja się one podstawowym substratem energetycznym komórek. Dla naszych praprzodków był to sposób na przetrwanie pomiędzy chwilami gdy udało im się upolować kolejną zdobycz.

  1. Czy błonnik w diecie ketogenicznej jest istotny?

Tak. W każdej diecie dostarczanie błonnika ma kluczowe znaczenie dla prawidłowej pracy jelit. Eliminując produkty zbożowe (niedozwolone w diecie ketogenicznej) należy znaleźć inne źródła błonnika. Doskonale sprawdza się tutaj wszystkie zielone rośliny, babka płesznik, nasiona chia czy w ograniczonej ilości nasiona i pestki. Błonnik to również niezastąpione „lekarstwo” na zaparcia, które nie rzadko pojawiają się zwłaszcza w pierwszych dniach diety.

  1. Jak radzić sobie z zaparciami powstałymi w wyniku stosowania diety ketogenicznej?

Najważniejsze działania, jakie można podjąć, aby uniknąć problemów z zaparciami to dostarczanie odpowiednich ilości wody, jak również sodu, potasu i magnezu. Jeśli już wystąpiły u Ciebie takie objawy, zwiększ zawartość w diecie błonnika oraz nasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Gdy problemy się utrzymują, zjedz cukierka lub gumę do żucia zawierającą erytrol, sorbitol lub ksylitol. Pobudzają one perystaltykę jelit i ułatwiają wypróżnianie. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu, to kluczowy element!

 

W przyszłym tygodniu kolejna dawka wiedzy! Zapraszamy do śledzenia naszego bloga!

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email