Leczenie chorób dietą

„Jesteś tym co jesz” to frazes znany każdemu, lecz czy kiedykolwiek zastanawiałeś się ile prawdy kryje się w tym krótkim zdaniu? Przecież w większości to właśnie z tego co spożywamy zbudowane jest nasze ciało – dostarczamy do organizmu aminokwasy, które następnie łącza się w białka budujące nasz organizm.  Dlatego warto uświadomić sobie, iż warto zamienić jedzenie, które dostarczy nam tylko energii, na pożywienie, które odżywi nasz organizm i pozwoli mu na prawidłowy przebieg licznych procesów zachodzących w ustroju. Podstawową zasadą zrównoważonej diety jest między innymi duże urozmaicenie spożywanych pokarmów, co sprzyja zachowaniu właściwych proporcji między makro- i mikroskładnikami.  Fakt, w czasach w których żyjemy mamy nadzwyczaj łatwy dostęp do pokarmu, a zwłaszcza produktów wysoko przetworzonych, o niewspółmiernie wysokiej kaloryczności względem ich wartości odżywczej. Lecz to nie usprawiedliwia naszego postepowania – poświęć uwagę temu co spożywasz. Coraz więcej osób, w tym również dzieci i młodzieży, cierpi z powodu otyłości i nadwagi oraz chorób układu pokarmowego i krwionośnego. Nieprawidłowe żywienie jest  powszechnym i poważnym problemem, choć najprawdopodobniej część nieprawidłowo odżywiających się osób, nie odczuwa jeszcze konsekwencji swojego postępowania. Niebezpieczeństwo niewłaściwego odżywiania polega również na tym, iż część zaburzeń jest niezauważalna w pierwszych stadiach, a objawia się już w postaci schorzeń. Nieprawidłowe odżywianie może być przyczyną wielu różnych chorób jak, np.: nowotwory, osteoporoza, choroby układu pokarmowego, choroby sercowo-naczyniowe, otyłość, schorzenia układu nerwowego, choroby skóry i liczne alergie oraz nietolerancje.

To, że aktywność fizyczna wywiera pozytywne działanie na zdrowie, wiadomo nie od dzisiaj. Najlepszym tego dowodem są słowa XVII-wiecznego francuskiego filozofa Blaise’a Pascala: ,,Ruch jest życiem, a bezruch umieraniem”. Pomimo tego, współcześnie obserwować można duże trudności w sprostaniu założeniom zdrowego stylu życia. Istotnym jest też fakt prowadzenia przez rzeszę ludzi siedzącego trybu życia, który argumentują olbrzymim postępem technologicznym odnotowanym na przestrzeni ostatnich  kilkudziesięciu lat. Wszystkie ,,zdobycze” dzisiejszej cywilizacji, oprócz niezaprzeczalnego wkładu w czynienie życia łatwiejszym, doprowadziły do istnej pandemii niezakaźnych chorób cywilizacyjnych. Systematyczna aktywność fizyczna w połączniu z racjonalną dietą, chroni przed rozwojem chorób, takich jak: otyłość, cukrzyca typu 2, choroby układu sercowo-naczyniowego, osteoporoza, liczne nowotwory i choroby układu pokarmowego. Należy też dodać, że aktywność fizyczna tak jak każdy lek powinna być dobierana indywidualnie do potrzeb osoby ćwiczącej oraz uwzględniać zarówno jej stan zdrowia, jak i preferencje względem danej formy ruchu.

Jedna z podstawowych fizjologicznych potrzeb człowieka to sen. Naukowcy wskazują, iż regularny i dobry jakościowo sen jest warunkiem utrzymania zdrowia oraz dobrego samopoczucia. Dorosły człowiek powinien poświęcać na sen 7-8 godzin dziennie. Ponadto istotne są również rytuały związane z układaniem się do snu oraz dbanie o jego regularność. Badania wskazują, że po dobie nieprzerwanego czuwania zakłóceniu ulegają procesy poznawcze, a po dwóch dobach dochodzi do zaburzeń percepcji i obniżenia nastroju. Badania potwierdzają także, iż niedobór snu sprzyja otyłości oraz ryzyku wystąpienia nadciśnienia tętniczego [1].

Podsumowując, racjonalna dieta, wysiłek fizyczny oraz higiena snu powinny być nieodłącznymi elementami zdrowego stylu życia. Wchodząc w nawyk jak najwcześniej, pomagają w prewencji chorób oraz leczeniu schorzeń już zdiagnozowanych, zwiększają jakość oraz komfort życia, a także sprawiają iż zachowamy swoja zwyczajową aktywność życiową do późnych lat życia.

 

 

 

  1. Arora T, Hosseini-Araghi M, Bishop J, et al. The complexity of obesity in U.K. adolescents: relationships with quantity and type of technology, sleep duration and quality, academic performance and aspiration. Pediatr Obes 2013, 8(5): 358-366.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email