Protokół wyjścia z diety warzywno-owocowej

Zgodnie z nowym protokołem wychodzenie z diety podzielone jest na 3 fazy, w których stopniowo wprowadzamy produkty wcześniej zakazane. Czas wychodzenia z postu powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb.

1 faza

Ze względu na fakt, że podczas postu dostarcza się około  800 kcal, podczas wychodzenia tą ilość należy zwiększyć, w związku z czym już pierwszego dnia pierwszej fazy należy spożyć ok. 1000 kcal i każdego kolejnego dnia zwiększyć spożycie o około 200 kalorii, aż do uzyskania właściwego dla Ciebie zapotrzebowania kalorycznego.

Ilość przyswajanych węglowodanów netto (węglowodany minus błonnik w danym produkcie) powinna być w przedziale 30-50 gramów na dzień.

Dozwolone produkty w fazie pierwszej:

  • Warzywa zielone liściaste, krzyżowe, kapustne, kiszone, kiełki;
  • Tłuszcze i oleje: kokosowy, lniany, z wiesiołka, ogórecznika i ostropestu, oliwa z oliwek, awokado, mleko kokosowe, domowy jogurt kokosowy;
  • Mleko i śmietanka kokosowa lub domowy jogurt kokosowy;
  • Grzyby, algi, zioła;
  • Nasiona i orzechy;
  • Jaja z wolnego wybiegu;
  • Owoce: kokos i awokado oraz niewielkie ilości owoców z niską zawartością węglowodanów – głównie jagodowe.
  • Buliony i wywary z ryb i kości.

Jeżeli chodzi o sposób obróbki termicznej, w tej fazie unikać należy smażenia. Zalecane to gotowanie, gotowanie na parze, pieczenie, duszenie. Należy pamiętać, że wciąż warzywa powinny stanowić podstawę posiłków.

 

 2 faza

Ilość spożywanych kalorii powinna być już zgodna z dziennym zapotrzebowaniem, węglowodany netto również 30-50 gramów dziennie. Długość tej fazy powinna trwać tak długo jak faza 1.

Poza produktami z fazy pierwszej dodatkowo dodajemy:

  • Kiełki i nasiona soi, strączki o niskiej zawartości węglowodanów – fasolkę szparagową, bób, groszek zielony;
  • Masło klarowane;
  • Ryby wysokiej jakości oraz inne owoce morza;

 

3 faza

Należy zwiększyć ilość przyjmowanych węglowodanów netto – od 50 do 150 gramów dziennie lub więcej. Czas trwania tej fazy należy ustalić indywidualnie, lecz optymalny czas to 7 dni.

Poza produktami wprowadzonymi już w fazie pierwszej i drugiej dodatkowo dietę możemy rozszerzyć o:

  • Wysokiej jakości mięso zwierzęce;
  • Nasiona roślin strączkowych;
  • Naturalne kasze i ziarna – gryczana, komosa ryżowa (quinoa), jaglana, biały i brązowy ryż oraz amarantus;
  • Produkty mleczne;
  • Owoce o niskim indeksie glikemicznym, m.in. borówki, maliny, jeżyny, granat, kiwi, melon, jabłko itp.

 

Po przejściu wszystkich trzech faz należy wdrożyć zdrowe nawyki żywieniowe z uwzględnieniem wszystkich grup produktów. Należy spożywać produkty dobrej jakości, dużo warzyw przy każdym posiłku i racjonalnie podchodzić do tzw. cheat meali – pozwolić sobie na nie raz na jakiś czas, ale niech to nie będzie 2-3 razy w tygodniu.

 

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email