Regularność posiłków – podstawa zdrowo zbilansowanej diety

Regularność posiłków to nawyk o którym przypominają wszyscy dietetycy. Dlaczego? Organizm wymaga regularnego dostarczania energii, którą wydatkuje w ciągu całego dnia. Pokarm ulega wchłonięciu i przetworzeniu, a energia i składniki odżywcze zostają wykorzystane na podtrzymanie funkcji życiowych oraz bieżącą aktywność organizmu. Podczas zbyt długich przerw między posiłkami organizm może ratować się spadkiem tempa przemiany materii, co powoduje, że z kolejnych posiłków gromadzi na zapas potrzebną mu energię. Nieregularność posiłków może spowodować również zmniejszenie wydatku energetycznego organizmu.

Konsekwencje nieregularnych posiłków

Osoby spożywające posiłki nieregularnie mają mniejszą termogenezę poposiłkową. Narażone są więc na dodatni bilans energetyczny, a w konsekwencji na wzrost masy ciała. Brak regularnych posiłków wywołuje również momenty głodu, które powodują chęć spożywania produktów słodkich lub tłustych. Organizm, wysyłając takie sygnały, zmierza do jak najszybszego wyrównania niedoborów energetycznych. Regularne spożywanie 5 posiłków w ciągu dnia powoduje, że organizm, który przyzwyczaja się do ciągłego dostarczania odpowiedniej dawki energii i składników odżywczych, potrafi nimi racjonalnie gospodarować.

Co z regularnością w IF?

Stosujesz  Intermittent Fasting? (model żywienia polegający na spożywaniu posiłków przez 6-8 godzin w ciągu dnia oraz wstrzymywaniu się od jedzenia przez 16-18 godzin) Tutaj też niezbędna jest regularność  – stałe godziny kiedy możemy spożywać pokarmy oraz zachowanie co najmniej 2 godzinnych przerw pomiędzy kolejnymi posiłkami to klucz do sukcesu.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email