Rodzaje odżywek białkowych

Odżywki białkowe cieszą się ogromną popularnością wśród suplementów sportowych. Na rynku mamy dostępne różne rodzaje preparatów. W prosty sposób mają wzbogacać naszą dietę w białko. W ten sposób zaś wspomagać proces przebudowy włókien mięśniowych (MPS) oraz regenerację. Produkty różnią się miedzy sobą: pochodzeniem, zawartością makroskładników, czasem absorpcji, składem, profilem aminokwasowym.

  • Białko serwatkowe

Białko serwatkowe jest produktem mleczarskim. Otrzymywane jest z serwatki mleka, która stanowi produkt uboczny w procesie wytwarzania sera. W procesie wytwórstwa sera następuje oddzielenie serwatki (forma płynna) od kazeiny (forma stała). Kazeina jest wykorzystywana do produkcji sera, a serwatkę poddaje się procesowi ultrafiltracji.

Proces ultrafiltracji oczyszcza serwatkę z tłuszczów i węglowodanów (laktozy), pozostawiając niewielkie ich ilości. Na koniec, płynny koncentrat serwatki jest suszony rozpyłowo gorącym i zimnym powietrzem. W ten sposób uzyskuje się proszek.

Koncentrat białka serwatkowego

Tak właśnie powstaje powszechnie znany koncentrat białka serwatkowego (WPC). Koncentraty białka serwatkowego (w zależności od producenta) zawierają ok. 70- 80% czystego białka oraz niewielkie ilości laktozy. Zawartość laktozy w produkcie odpowiada ilości węglowodanów podanych na etykiecie.

Średnia zwartość węglowodanów oraz tłuszczów w WPC to zazwyczaj ok. 2–3 g na porcję. Pozostałości tłuszczów i laktozy nieznacznie wydłużają proces trawienia. W związku z tym czas wchłaniania koncentratu jest dłuższy od izolatu i hydrolizatu. W WPC znajdziemy odpowiednią porcję BCAA, czyli aminokwasów rozgałęzionych egzogennych. Koncentrat białka jest zalecany dla osób trenujących amatorsko. Są to więc osoby, które nie startują w zawodach sylwetkowych. Chcą natomiast wzbogacić dietę w białko, dożywić mięśnie i wspomóc regenerację.

Izolat białka serwatkowego

Z koncentratu białka serwatkowego wytwarzany jest izolat białka serwatkowego (WPI). W tym celu koncentrat białka poddawany jest kolejnemu procesowi filtracji. Podczas niego ponownie usuwane zostają tłuszcze i cukier (laktoza). Zawartość tłuszczów i cukrów w izolatach przeważnie wynosi poniżej 1 g na porcję. Wyizolowanie tłuszczu pozwala na szybsze dostarczenie białka do organizmu. Czas trawienia to około 0,5-1 godziny. WPI zawiera większy procent czystego białka od WPC (ok. 90 – 95%). WPI jest polecana osobom trenującym intensywnie. Celem w tym przypadku jest przyrost tkanki mięśniowej. Zalecany także sportowcom w okresie przygotowania do zawodów.

Hydrolizat białka serwatkowego

Następnie z izolatu wytwarzany jest hydrolizat białka serwatkowego (WPH). Frakcja izolatu poddana jest procesowi hydrolizy enzymatycznej, podczas której rozdzieleniu ulegają pojedyncze aminokwasy. Dzięki temu czas trawienia i wchłaniania aminokwasów z białka jest znacznie krótszy. Czas trawienia WPH to około 15-20 minut. Hydrolizaty mają największą zawartość białka (do 99%). Są też najdroższą formą suplementów białkowych. WPH polecana jest kulturystom oraz osobom dążącym do maksymalnego przyrostu tkanki mięśniowej.

  • Kazeina

Kazeina. Białko o najdłuższym czasie absorpcji. Budują ją większe cząsteczki białka. Przez to jest trawiona i wchłaniana dużo wolniej niż białko serwatkowe. Trawienie kazeiny trwa ok. 6- 7 godzin od jej spożycia. To zapewnia wyższe uczucie sytości od odżywek z białka serwatki. Podobnie jak białko serwatkowe zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Charakteryzuje się wielogodzinnym działaniem.

  • Białko wołowe

Hydrolizat białka wołowego jest alternatywą dla białka serwatkowego. Nie zawiera laktozy oraz ma niewielkie ilości tłuszczu. Ze względu na wysoką zawartość żelaza hemowego, może zwiększać jego spożycie i poprawiać parametry hematologiczne.

Białko wołowe pozyskiwane jest z wołowiny za pomocą procesu hydrolizy enzymatycznej. Porcja 30 g preparatu odpowiada spożyciu ok. 113 g chudej wołowiny. Producenci deklarują, że dzięki zawartości kolagenu pozytywnie wpływa na zdrowie kości i stawów.

Białko wołowe zawiera ok. 97-98% czystego białka. Do produkcji suplementów używa się wołowiny oraz MOM (mięso oddzielone mechanicznie). Aby sprawdzić, czy wybrane przez nas białko wołowe jest dobrej jakości, powinniśmy zwrócić uwagę na etykietę. Producent powinien zamieścić informację o pochodzeniu preparatu. Produkty, na których takiej informacji nie ma, mogą być wątpliwej jakości. Białko wołowe jest szczególnie polecane dla osób z nietolerancją laktozy, alergią na białka mleka.

  • Białka roślinne

Białka roślinne to produkowane są z roślin, takich jak: ryż, konopie, soja, groch, bób, dynia, pszenica. Białka roślinne są źródłem protein rekomendowanym dla osób, które z różnych powodów nie spożywają produktów odzwierzęcych. Wegan, osób z nietolerancją laktozy lub alergią na białka mleczne.

Dostępne na rynku roślinne suplementy białkowe zazwyczaj oparte są na bazie soi lub mieszanek z różnych źródeł białek. Zawierają pełny profil aminokwasowy. Mają niską zawartość tłuszczu i węglowodanów. Nie wspierają wzrostu mięśni w takim samym stopniu jak białko serwatki. Białko sojowe zawiera znaczne ilości fitoestrogenów, niewiele węglowodanów. Dzięki temu charakteryzuje się mniejszą kalorycznością niż serwatka. W białku sojowym znajdziemy spore ilości argininy.

 

  • Mieszanki białek

Na rynku dostępne mamy odżywki zawierające w składzie różne źródła białka. Są to mieszanki różnych białek, takich jak białka serwatki, kazeiny, białka roślinne i wołowe. Charakteryzują się różnym tempem wchłaniania poszczególnych frakcji białka. Preparaty mają zapewnić wielogodzinną dostawę aminokwasów do mięśni. Połączenie białek soi, kazeiny i serwatki prowadzi do lepiej zbilansowanego profilu aminokwasów. Nie zbadano czy mieszanki białek wspierają syntezę włókien mięśniowych w większym stopniu niż białko serwatki.

 

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email