Dieta dla serca

Każdego dnia kurczy się około 100 tysięcy razy i pompuje 7 tysięcy litrów krwi – mowa oczywiście o najważniejszym mięśniu w naszym organizmie – o sercu. Walentynki to idealny moment, by przypomnieć, jak zadbać o nasze serce by kochało jak najdłużej.

Mówiąc o profilaktyce chorób serca oraz układu krążenia przede wszystkim należy wspomnieć o aktywności fizycznej. Nawet jeśli nie przepadasz za ruchem, warto się do niego zmusić. Po pierwsze, ułatwi redukcję masy ciała lub utrzymanie optymalnego poziomu tkanki tłuszczowej, co jest niezwykle istotne u osób z nadwagą, nadciśnieniem i podwyższonym cholesterolem. Pocenie się podczas treningu powodujące utratę wody i soli, co wpływa korzystnie na nadciśnienie. Dzięki aktywności ruchowej zwiększy się Twoja odporność na stres. Będziesz wyciszony i bardziej odprężony, co wpłynie pozytywnie na poziom ciśnienia i zapobiegnie jego nagłym skokom.

Również dieta ma ogromny wpływ na stan naszego serca.  Najważniejsze by Twoje posiłki były bogate w nieprzetworzoną i naturalną żywność: warzywa, owoce, dobrej jakości mięso oraz ryby. Każdego dnia powinieneś dostarczyć do swojego organizmu zdrowych tłuszczy w postaci olejów roślinnych, orzechów, pestek i nasion.

Mówiąc o diecie dla serca, na pewno wiele osób pomyśli o diecie śródziemnomorskiej –to świetny model żywienia oparty na dużej ilości warzyw, owoców, ryb i….wina. Tak, wiele osób przypisuje korzyści diety śródziemnomorskiej zwiększonej konsumpcji czerwonego wina bogatego w resweratrol. Jednak nie możemy zapomnieć, iż wino to jedna z wielu składowych diety śródziemnomorskiej, a alkohol w każdej ilości oraz rodzaju będzie miał niekorzystany wpływ na nasz organizm. Dlatego zamiast lampki wina, lepiej wybrać szklankę soku z czerwonych winogron – na pewno korzyść z nich płynąca będzie większa.

Wspominając o resweratrolu, należy wspomnieć, iż wszystkie antyoksydanty zawarte w warzywach i owocach działają korzystanie – redukują stan zapalny oraz opóźniają procesy starzenia, zapobiegają utlenianiu cholesterolu LDL oraz chronią przed odkładaniem się blaszki miażdżycowej w tętnicach. Antyoksydanty hamują również powstawanie zakrzepów, będących przyczyną udaru i zawału oraz zwiększają poziom tlenku azotu, co powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych i spadek ciśnienia tętniczego.

Innym składnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania naszego serca jest magnez – bez niego serce nie mogłoby funkcjonować. Wbrew temu, co mówią reklamy, nie jest to związek, który bezwzględnie należy suplementować – lepiej wprowadzić do diety orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe, suszone owoce, ale tez banany czy ziemniaki – jeśli jadasz je regularnie, niedobór magnezu nie powinien Cię dotyczyć.

Podsumowując – dużo ruchu, dieta bogata w warzywa i owoce, a także dobrej jakości mięso i ryby to klucz do zdrowego serca. Może być to również klucz do…udanej randki. Spotkanie na lodowisku, a na kolacje sałatka z łososiem i lampka soku z winogron? To dobre dla naszego serca i relacji z partnerem.  Dlatego zachęcamy Was do aktywnego spędzania, nie tylko Walentynek, ale i wszystkich innych dni.