Wpływ diety na skórę

Jak zadbać o skórę? Poniżej przesyłamy garść informacji przygotowanych przez naszą dietetyk Agatę.

Skóra to odzwierciedlenie stanu naszego organizmu. Wszelkie niedobory składników odżywczych szybko odbijają się w jej wyglądzie, a także kondycji – szybciej ulega procesom starzenia, wysusza się lub przetłuszcza. Dlatego aby zadbać o naszą urodę i młody wygląd skóry należy zwracać uwagę na to co ląduje na naszym talerzu.

Składniki przyjazne dla skóry:
1.Woda
Mimo, że woda nie niesie ze sobą żadnych wartości odżywczych, pełni szereg istotnych funkcji dla organizmu – nawadnia, transportuje składniki odżywcze oraz bierze udział w wydalaniu szkodliwych produktów przemiany materii. Zaleca się spożycie minimum 1ml na 1 kcal spożywaną wraz z dietą, lecz w trakcie upałów, czy wzmożonego wysiłku fizycznego oraz umysłowego ilość tą należy zwiększyć do około 1,5ml/1kcal.
2.Witaminy
– Witamina E – to jeden z najsilniejszych antyoksydantów – nazywana witaminą młodości. Opóźnia procesy starzenia i nie tylko chroni tkanki przed uszkodzeniami, ale bierze też udział w ich odbudowie. Ma działanie przeciwzapalne, przez co jest pomocna w leczeniu chorób skóry. Ponadto doskonale nawilża i zapobiega wysuszaniu. Znaleźć ją można głównie w olejach roślinnych, kiełkach, orzechach, awokado a także świeżych warzywach.
– Witamina C – przeciwdziała starzeniu, chroni i odbudowuje skórę, bierze udział w syntezie kolagenu oraz wzmacnia odporność na chorobotwórcze drobnoustroje. Powinna być spożywana zwłaszcza przez osoby o kruchych i pękających naczynkach, gdyż wzmacnia je i zapobiega widocznym na skórze „pajączkom”. Witamina spożywana naturalnie z pokarmami jest dobrze przyswajalna, nie można jej przedawkować. Dlatego warto sięgać po zielone warzywa (natka pietruszki, jarmuż, szpinak, kapusta) oraz owoce w nią bogate, takie jak porzeczki, żurawina, dzika róża, truskawki czy cytrusy.
– Witamina A i B-karoteny – ich spożycie istotne jest zwłaszcza latem, ponieważ przyspieszają zdobywanie opalenizny, a także chronią skórę przed wystąpieniem oparzeń słonecznych (lecz mimo wszystko, podczas długotrwałej ekspozycji na słońce nie można zapominać o kosmetykach z filtrem!). Ich dobrym źródłem są czerwone, pomarańczowe oraz zielone warzywa i owoce (marchew, dynia, morele, brzoskwinie) a także śmietana, jajka, łosoś czy wątróbka.
3. Mikroelementy
– Cynk – niezbędny składnik funkcjonowania organizmu, lecz również skóry. Działa bezpośrednio poprawiając jej koloryt i przyspieszając regeneracje, lecz również pośrednio poprzez wpływ na gospodarkę hormonalną i reguluje pracę skóry. Cynk zawarty jest w wielu produktach (mięso, ryby, twarde sery, jaja, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo), w związku z czym łatwo dostarczyć go wraz ze zróżnicowaną dietą.
– Krzem – odpowiada za produkcję kolagenu, sprężystość oraz elastyczność naskórka oraz skóry właściwej, poprawia wygląd skóry, opóźnia procesy starzenia. Ponadto jest niezastąpiony w przypadku schorzeń skóry, zarówno poprzez swoje działanie przeciwzapalne, lecz również kontrolę wydzielania sebum. Do diety w łatwy sposób można go wprowadzić wraz z herbatkami ziołowymi ze skrzypu, pokrzywy, mniszka czy rdestu ptasiego.
– Miedź – działa przeciwstarzeniowo, uelastycznia oraz dotlenia. Jest powszechna w produktach spożywczych a znaleźć ją można we wszystkich warzywach i owocach, roślinach strączkowych, grzybach, orzechach i produktach zbożowych.

W przypadku problemów ze skórą warto aby dieta bogata była w Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT), które można zaleźć głównie w tłustych rybach morskich, olejach roślinnych, pestkach czy orzechach. Poprawiają one nawilżenie skóry, elastyczność i odporność. Ponadto mają działanie przeciwzapalne, przez co łagodzą skutki nadmiernej ekspozycji na słońce oraz wzmagają procesy naprawcze uszkodzonej skóry.

Produkty niekorzystne dla skóry:
1. Gorące potrawy i napoje – ich negatywne skutki odczują zwłaszcza osoby, mające problemy z rozszerzonymi naczynkami.
2. Nadmierne spożycie kawy oraz mocnej herbaty – tanina w nich zawarta blokuje pory komórkowe hamując wchłanianie do ich wnętrza składników pokarmowych z pożywienia, natomiast kofeina działa odwadniająco. Skutkuje to odwodnioną, szarą i pozbawioną blasku cerą.
3. Cukier i słodycze – przyczyniają się do gromadzenia szkodliwych produktów przemiany materii, spowalniają regenerację skóry oraz osłabiają włókna kolagenowe. Ponadto sprzyjają powstawaniu chorób skóry takich jak trądzik czy stany zapalne skóry.
4. Sól i wysoko przetworzona żywność – powoduje gromadzenie się wody w komórkach oraz drażni gruczoły łojowe, przez co wzmożona jest produkcja sebum oraz tworzenie się stanów zapalnych.

Jak widać żywność, którą na co dzień spożywamy ma ogromy wpływ na to jak wygląda nie tylko nasza sylwetka, lecz również skóra. Dlatego warto zadbać o nią nie tylko poprzez kremy i zabiegi pielęgnacyjne, lecz również przez to co dostarczamy jej od środka. Starajmy się, aby nasza dieta była bogata w składniki odżywcze, witaminy i wszystkie niezbędne pierwiastki a uboga w substancje antyodżywcze, które mają negatywny wpływ na nasz wygląd.

Piśmiennictwo:
1. M. Kostecka, J. Kostecka. Wpływ diety na skórę. Kosmetologia Estetyczna. 2013, 2(4): 263-266,
2. H. Bojarowicz, B. Woźniak. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2008, 89(4): 471-475
3. J. Dawidziak, M. Balcerkiewicz. Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego. Farmacja współczesna. 2016; 9:67-72.
4. M. Paul-Samojedyny. Wpływ biotyny na wygląd skóry i jej przydatków. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2012; 15: 40-45.
5. H. Bojarowicz, A. Płowiec. Wpływ witaminy A na kondycję skóry. Problemy Higieny i Epidemiologii. 2010, 91(3):352-356.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email