Zmiana nawyków żywieniowych dla zdrowego serca

Zmiany dla serca

W świecie medycznym ciągle trwają badania co możemy zrobić,  aby zminimalizować ryzyko wystąpienia chorób serca, w tym zawału i choroby wieńcowej. I nieustanie pojawiają się trzy główne przyczyny ich występowania. Wymienia się: wysokie stężenie cholesterolu, wysokie ciśnienie krwi oraz niezbilansowana dieta. Na każdy z tych aspektów możemy mieć wpływ. Co zatem powinniśmy zrobić? Przede wszystkim zadbać o swoją codzienną dietę. Zaleca się ograniczyć spożycie soli, wysoko przetworzonej żywności, słodkich napojów, kwasów tłuszczowych trans. Zwiększyć spożycie ryb, orzechów, produktów pełnoziarnistych oraz oczywiście warzyw i owoców.

Badanie

Badanie Global Burden of Disease Study, które było przeprowadzane na terenie 195 krajów w latach 1990-2017 zwraca uwagę na fakt, iż pomimo postępu w zapobieganiu chorobom serca, jak również zwiększonej przeżywalności (zwłaszcza w krajach rozwiniętych) liczba osób z chorobami serca wzrasta.

Jakie są główne czynniki ryzyka z powodu choroby niedokrwiennej serca? Wymienić należy nie tylko wspomniane na początku jak dieta, wysokie stężenie cholesterolu oraz nadciśnienie. Wpływ na również wysokie stężenie glukozy w osoczu, nadmierna masa ciała, zanieczyszczenie powietrza, niska aktywność fizyczna, choroby nerek, ekspozycja na alkohol oraz tytoń. Jaki realny wpływ mogą przynieść zmiany w tych aspektach?

Naukowy oszacowali odsetek zgonów, które można by zatrzymać, eliminując dany czynnik ryzyka. Zakładając, że wszystkie inne czynniki ryzyka pozostały niezmienione, przedstawiono następujące wnioski:

  • W przypadku zmiany diety na bardziej racjonalną można by zapobiec 69,2% zgonów z powodu choroby niedokrwiennej serca na całym świecie.
  • Utrzymując skurczowe ciśnienie krwi na poziomie 110–115 mm Hg można uniknąć 54,4% tych zgonów.
  • Utrzymując stężenie LDL w zakresie 0,7–1,3 mmol/ l oraz glukozy na czczo surowicy na poziomie 4,8–5,4 mmol/l można by zapobiec odpowiednio 41,9% oraz 25,5% zgonów z powodu tej choroby.
  • Eliminacja biernego i aktywnego palenia mogłaby powstrzymać 20,6% zgonów z powodu choroby niedokrwiennej serca.

Przedstawione dane sugerują zwrócenie szczególnej uwagi na nasze nawyki żywieniowe oraz życiowe. Jest to niezwykle ważne zwłaszcza u osób ze zwiększonym ryzykiem chorób serca. Lecz każdy, również zdrowy człowiek nie powinien o nich zapominać. Zaprezentowane badanie dostarcza dowodów, że można zapobiec chorobie niedokrwiennej serca poprzez prawidłowy styl życia. Warto wdrożyć pewne jego modyfikacje w celu uniknięcia negatywnych skutków tego schorzenia.

A ty, co robisz dla swojego serca?

Źródło:

Dai H, Much AA, Maor E, et al. Global, regional, and national burden of ischaemic heart disease and its attributable risk factors, 1990–2017: results from the Global Burden of Disease Study 2017. Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes. 2020.

2GBD 2017 Diet Collaborators. Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet. 2019;393:1958–1972.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email