Zwalczamy choroby zdrowym pudełkiem!

Czy wiesz, że dieta jest podstawą w leczeniu wielu chorób? Oczywiste jest, że wpływa na łagodzenie wszelkich schorzeń związanych z przewodem pokarmowym, nieswoistych chorób jelit, chorób związanych z metabolizmem składników odżywczych (jak cukrzyca, fenyloketonuria, galaktozemia) czy celiakii. Lecz czy kiedykolwiek łączył byś pozytywny wpływ diety na choroby na pozór nie związane z jedzeniem? Organizm człowieka to bardzo skomplikowana „maszyna” i  niemal w każdej chorobie to co dostarczamy do naszego organizmu na wpływ na leczenie, bądź na łagodzenie skutków ubocznych leczenia. Poniżej kilka przykładów:

Choroby układu krążenia – jest to grupa chorób, w których zmiana nawyków żywieniowych ma największy wpływ. Wykazano, że spożycie ryb przynajmniej raz w tygodniu obniża ryzyko choroby wieńcowej o 16%, zaś regularne spożycie niesolonych orzechów może zmniejszać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych nawet o około 30%. Również zwiększenie spożycia błonnika o 7 g/dobę (przypominamy, że norma spożycia błonnika to minimum 25g/dobę) zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej o 9%. W profilaktyce chorób układu sercowo – naczyniowego istotną rolę odgrywa spozycie sodu oraz potasu. Z badań wynika, że ograniczenie soli kuchennej już o 1 g/dobę powoduje obniżenie ciśnienia tętniczego o 3,1 mm Hg u pacjentów chorujących na nadciśnienie i o 1,6 mm Hg u osób z prawidłowymi wartościami ciśnienia. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje ograniczenia soli do 3–5 g/dobę (obecne spożycie soli w Polsce to około 11g/dobę!), co w praktyce wiąże się wyeliminowanie z jadłospisu żywności wysokoprzetworzonej i bazowaniu na pokarmach naturalnych. Rozważnie należy podchodzić także do napojów słodzonych, które prowadzą do wzrostu masy ciała, a ich regularne spożywanie (2 porcję/d.) wiąże się z większym o 35% ryzykiem udaru mózgu u kobiet[1].

Choroba Hashimoto – w badaniu osób chorych na tą chorobę wykazano, iż stosowanie diety bezglutenowej powyżej 6 miesięcy spowodowało spadek stężenia TSH o połowę (z  5,76 mj.m/l do wartości 2,20 mj.m/l), pomimo braku stosowania farmakoterapii. Ponadto zwiększył się komfort życia chorych oraz ustąpiły dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego[2].

Osteoporoza – zarówno w profilaktyce, jak i już w leczeniu tej choroby kluczowa jest prawidłowa podaż witaminy D oraz wapnia. Jak wynika z badania EPOLOS (European Polish Osteoporosis Study) aż 65,7% Polek (które częściej niż mężczyzn dotyczy ta choroba) spożywa poniżej 1000 mg wapnia dziennie. W badaniu przekrojowym na populacji około 500 pacjentek z osteoporozą lub leczonych z powodu zaburzeń endokrynnych wykazano, iż z pokarmem dostarczane jest jedynie 700 mg wapnia dziennie i tylko około 200 IU witaminy D/dobę. Dla porównania norma na wapń to 1000 – 1200 mg, natomiast na witaminę D 600IU[3].

Łuszczyca – jest to choroba w której dieta pełni równorzędne zadanie łącznie z farmakologią. Ma ona za zadanie łagodzenie stanu zapalnego w organizmie oraz dostarczenie odpowiedniej ilości białka dla pełnej regeneracji, jak również kontrole masy ciała.  Badania wykazały korzystny wpływ diety bogatej w przeciwutleniacze, kwasy omega-3 oraz selen. Ponadto wskazują na korzyści płynące ze stosowania diety bezglutenowej, bogatej w białko oraz witaminę D. Wyraźnie sugerują eliminacje wysoko przetworzonej żywności oraz cukru. Taki model żywienia zgodny jest z dietą naszych przodków – dlatego też, warto we wszelkich chorobach skóry spróbować diety Paleo, która nie zawiera glutenu, nabiału, sztucznych produktów oraz cukru[4].

Jak widać, to co znajduje się w twojej diecie istotnie może wpływać na leczenie, bądź spowolnienie procesów chorobowych. Zwalcz choroby zdrowym talerzem! Wiemy, że wiele osób żyjących w pośpiechu nie ma czasu na świadomy wybór produktów. Dlatego warto powierzyć swoje zdrowie w ręce specjalistów i spróbować diety pudełkowej. Wybierając odpowiedni dla siebie i swojego stanu zdrowia model żywieniowy możesz skutecznie wspomóc swój organizm, nie tracąc czasu na przygotowywanie posiłków. Leczenie oraz leki pochłaniają ogromne środki finansowe. Czy nie lepiej część z nich przeznaczyć na zdrowe posiłki, co pozwoli ograniczyć wydatki na farmakoterapie? Wybierz zdrowie ze smakiem. To najlepsza metoda na długotrwała konsekwencję w stosowaniu diety niezbędnej w twojej jednostce chorobowej.

Chcesz spróbować diety pudełkowej, ale nie wiesz która będzie najlepsza w twojej chorobie? Skontaktuj się z naszym dietetykiem, który doradzi Ci najlepsze rozwiązanie w walce z Twoimi dolegliwościami. Nie odkładaj zdrowia na później, zacznij zmiany już dziś!

[1] K. Pastusiak, M. Walczak-Gałęzewska, D. Pupek-Musialik, P. Bogdański. Leczenie niefarmakologiczne w profilaktyce chorób układu sercowo- -naczyniowego w świetle nowych wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2017, tom 8, nr 1, 7–11

[2] K. Kus, K. Zielińska, T. Zaprutko, P. Ratajczak, E. Nowakowska. Choroba Hashimoto – efektywność diety bezglutenowej. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu: 4 (49) 2016

[3] . Bryszewska A., Łukowska J., Brzozowski K., Siejka A., Sewerynek E. Quantitative assessment of dietary calcium and vitamin D levels in patients of the outpatient’s Clinic of Endocrinology and the Regional Centre of Menopause and Osteoporosis in Lodz. 10th Baltic Bone and Cartilage Conference, Poznań, 6–8 czerwca 2013. Poster Abstracts Book: 8.

[4] A. Owczarczyk-Saczonek, W. Placek. Czy dieta w łuszczycy ma znaczenie? Przegl Dermatol 2014, 101, 319–326

 

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email