Zwiększ odporność na jesień!

O swoje zdrowie i odporność należy dbać cały rok, ponieważ na każdym kroku ( w pracy, tramwaju, kinie czy na siłowni) możemy mieć kontakt z patogenami zdolnymi do wywołania w naszym organizmie infekcji. Lecz teraz, jesienią jest to szczególnie ważne – ze względu na kapryśną pogodę, jak i większy odsetek chorych osób w naszym najbliższym środowisku. Jak zadbać o siebie i najbliższych by nie dać się chorobie?

Sen i wypoczynek – przemęczony organizm jest bardziej podatny na infekcje. Dlatego należy zadbać zarówno o jakość, jak i ilość snu (dla dorosłego człowieka optymalne to 8 godzin). W czasie snu wzrasta liczba limfocytów w organizmie a wraz z nią wzrasta odporność. Warto również wiedzieć, iż spać powinno się w całkowitej ciemności i ciszy – warunkuje to prawidłowe wydzielanie melatoniny odpowiedzialnej za odporność, natomiast wszelkie szumy powodują wydzielanie adrenaliny, która zakłóca nocny wypoczynek.

Rezygnacja z używek – alkohol, papierosy, duże ilości mocnej kawy to rzeczy, które osłabiają działanie układu odpornościowego – niszczą witaminy, powodują zwiększenie produkcji wolnych rodników i osłabiają układy antyoksydacyjne.

Aktywność fizyczna – regularna, umiarkowana aktywność na świeżym powietrzu doskonale wpływa na odporność. Dzięki niej zmniejsza się zapadalność na choroby górnego odcinka układu oddechowego oraz zwiększa się ogólna odporność organizmu na czynniki zewnętrzne.

Dieta – w okresie zwiększonego zachorowania na wszelkiego rodzaju infekcje szczególnie należy zwracać uwagę na to co ląduje na naszym talerzu. Dieta powinna być bogata w antyoksydanty, witaminy A, C, E – ich źródłem są przede wszystkim kolorowe warzywa oraz owoce. Warto do swojej diety wdrożyć również kiszonki, które są nieocenionym źródłem witaminy C, ale też probiotyków dbających o jelita, które w dużej mierze odpowiadają za odporność. Warto w tym czasie wprowadzić do swojego menu zupy – doskonale rozgrzewają organizm, a jeśli wzbogacone są w dodatek aromatycznych przypraw, takich jak pieprz cayenne, gałka muszkatołowa, curry czy imbir dodatkowo dbają o nasze zdrowie. Nie można również zapomnieć o czosnku, który działa jak naturalny antybiotyk – działa bakteriobójczo, a także pobudza produkcje limfocytów.
Zioła wzmacniające odporność – warto wspomagać się naturalnymi ziołami podnoszącymi odporność – żeńszeń, jeżówka purpurowa czy czystek sprawdza się jako element profilaktyki, ale też wsparcie leczenia w trakcie choroby.

Witamina D – w okresie jesienno – zimowym nie można zapomnieć o suplementacji tej witaminy. Pobudza ona działanie limfocytów T, które odpowiedzialne są za dezaktywacje wirusów i bakterii, które dostają się do organizmu. Więcej informacji o tej cennej witaminie można znaleźć na naszym blogu w jednym z postów mówiącym więcej o tej witaminie.

Jak widać, wiele czynników wpływa na stan naszego organizmu. Zatroszczmy się o to by żadna infekcja nie wykluczyła nas z codziennej aktywności. Zbilansowana dieta, aktywność fizyczna oraz odpowiednia ilość wypoczynku to klucz do sukcesu.

 

Jeżeli chcesz zadbać o odporność z naszym fit cateringiem dietetycznym proponujemy Ci dietę Food Pharmacy bądź każdą z innych rodzajów diet.

Podziel się tym ze znajomymi!

Share on facebook
Share on google
Share on whatsapp
Share on email